Het weekend, maandag en dinsdag - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Het weekend, maandag en dinsdag - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Het weekend, maandag en dinsdag

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

22 Mei 2012 | Kenia, Butere

Afgelopen weekend ben ik hier gewoon thuis geweest, we hadden niet echt plannen. Maar we zouden wel nog een omheining voor de boom maken die mama Grace had geplant. Hier begonnen we zaterdag in de loop van de ochtend mee, totdat de dierenarts langs kwam. Deze had al een hele tijd beloofd langs te komen en nu was ze er dus ineens. Deze gelegenheid mocht natuurlijk niet verspilt worden, nu ze er was moest ze ook aan het werk! Ze moest de horens van de koeien dichtbranden. Dit gebeurd eigenlijk op hele jonge leeftijd, het kalfje dat ander halve maand geleden is geboren, maar de koe die vorig jaar was geboren was dit dichtbranden nooit gebeurd. Voor het dichtbranden gebruiken ijzeren mal, deze word in het vuur gelegd en vervolgens, als die gloeiend heet is, op de plaats gehouden waar de horens komen. De dierenarts
vroeg ook nog aan mij of ik het wilde doen, ik dacht; "nouuu doe maar niet, laat zoiets maar aan een professional over!" Omdat de koe van vorig jaar deze behandeling
nooit heeft gehad, moesten eerst zijn horens, die al omhoog waren gekomen, worden afgezaagd. Dit was echt heel pijnlijk voor de koe, de dierenarts gebruikte een soort
van ijzerzaag voor de horens af te zagen. Dit bloedde al best wel erg, nadat de horens er af waren werd de mal op de plaats waar de horens zaten gedrukt.. Mennn, die koe maakte een geluid, schokte allemaal heen en weer, kreeg een rare ademhaling.. Hij had zoveel pijn! Als ze dit in Nederland zouden doen, misschien doen ze dat ook wel, zouden ze zeker een verdoving (moeten) gebruiken.. Nadat de koe zijn marteling had overleefd werd het kalfje erbij gehaald. Bij het kalfje waren de horens nog niet omhoog gekomen, dus het hoofdstuk van het zagen mocht bij hem worden overgeslagen. Maar aan het branden ontkwam hij niet, ook op het kalfje werd de gloeiend hete mal gedrukt. Het was niet leuk om te zien, de koe en het kalfje hadden zoveel pijn en ze maakte ook echt rare geluiden, ik denk dat het te vergelijken is met een bevalling (ben er nog nooit bij geweest, maar ik kan me voorstellen dat dit ook geen pretje is). Maar ze moeten het wel doen, als ze de horens namelijk niet weghalen is
het veel gevaarlijker om bij de koeien in de buurt te komen. Ik snap dus wel dat ze het doen, maar ik vond het wel idioot dat ze die koe van vorig jaar niet eerder hadden gedaan, nu moest hij namelijk nog veel meer lijden dan het kalfje! Achteraf gezien was vooral het kalfje er best snel weer boven op, de koe stond nog een beetje raar met zijn hoofd te zwaaien.. Ik denk dat hij iets miste! Nu de koe en het kalfje dit branden hebben gehad, zijn ze er ook voor de rest van hun leven vanaf, de horens zullen nooit meer omhoog komen. Omdat dit hele gebeuren toch wel een aantal uren duurden, vooral omdat die mal elke keer opnieuw gloeiend heet gemaakt moest worden, hadden we de omheining niet meer afgemaakt. Ik vind dierenarts eigenlijk maar een raar beroep, aan de ene kant moet je veel van dieren houden, maar aan de andere kant moet je ze ook met enige regelmaat heel veel pijn doen..
Uiteindelijk kwam zondag de mamboleo recovery grop het karweitje zelf afmaken, dus hoefde wij alleen toe te kijken.

Gisteren ben ik naar school geweest, 's morgens lessen gegeven op primary en 's middags bij de secundary langs geweest. Daar heb ik zitten kletsen met de headmaster en hij heeft mij het probleem van de Keniaanse universiteiten uitgelegd. In Kenia heb je maar een soort middelbare school, deze duurt 4 jaar. Er zijn dus geen verschillende niveaus zoals wij dat in Nederland hebben. Wel heb je Nationale, Provinciale en district scholen. Naar Nationale gaan de kinderen met hele hoge eindscores op hun eindlijst van Primary, Provinciale gaan de wat lagere scores en de andere scores gaan naar district scholen. Toch wil het niet zo zeggen dat als jij een hoge score hebt dat jij naar een nationale school kan, het schoolgeld voor deze nationale scholen is ongeveer tien keer zoveel als voor een district school. Je ouders moeten dat dus maar net kunnen betalen! Soms zie je dat een nationale school echt te duur is, dan heb je de provinciale scholen, deze zijn ongeveer vijf keer zo duur als een district school. Maar de meeste kinderen zitten dus op een district school, deze zijn namelijk makkelijker te betalen. Om naar de universiteit te kunnen in Kenia heb je een goede eindlijst nodig, volgens mij moet je allemaal A's en B's hebben. Nou geven ze op nationale scholen natuurlijk het beste les, daar is dus de kans het grootst dat jij een mooie eindlijst hebt en dus naar een universiteit kunt. Maar ook al heb jij een goede lijst, dan is het nog maar de vraag of jij naar een Universiteit kunt. Er is namelijk nog een probleem, voor de 460 000 leerlingen die dit jaar examen doen zijn er maar voor 50 000 plaatsen op universiteiten. Van 460 000 leerlingen die examen doen, zijn er dus nog 410 000 over. Nou heb je in Kenia ook een soort van MBO of HBO. Op deze scholen kun je bijvoorbeeld opgeleid worden tot leraar, boekhouder, timmerman of loodgieter. Maar ook op deze colleges is maar plaats voor 50 000 leerlingen. Van de 410 000 die we dus nog over hadden, kunnen er nog 50 000 een opleiding gaan volgen. Van de 460 000 leerlingen die examen doen, kunnen er 360 000 het jaar daarna niks gaan studeren! Echt bizar! Op dit moment word het probleem steeds groter, veel ouders laten hun kinderen klas 4 overdoen als ze worden uitgeloot, in de hoop dat ze het jaar daarna wel bij de geluksvogels zitten.. Het aantal leerlingen dat in klas 4 zit stijgt dus elk jaar, terwijl er niet meer plaatsen vrijkomen op colleges en universiteiten, een erg groot probleem dat de komende jaren alleen maar groter zal worden! Verder is er ook iets dat ik echt oneerlijk vind, voor universiteiten is het mogelijk om geld te lenen van de regering, maar voor colleges niet.. Op het moment dat jij dus niet slim genoeg bent voor de universiteit en uit een arm gezin komt (wat bijna iedereen hier komt) heb je dus geen kans op
een vervolg opleiding. Dan houd het naar de middelbare school gewoon op voor jou, jammer maar helaas! Echt oneerlijk!

Gisteren is trouwens de dvd speler als gesneuveld, mama Grace had er een dvd in gestopt.. Ik denk op zijn kop of iets dergelijks, want die dvd kwam er dus niet meer uit. Toen ze hem probeerde te repareren, met zo'n ding gaan schudden helpt eigenlijk nooit, is de dvd op een of andere manier zo klem blijven zitten dat het laatje wel open ging, maar zonder dvd. Toen het laatje eenmaal open was kon hij niet meer dicht. De dvd zit nu nog steeds ergens achter het laatje vast en het klepje staat ook nog steeds open, heeeeel handig!

Vannacht was hier de hele nacht ergens super harde muziek, mensen waren aan het schreeuwen, zingen en instrumenten aan het bespelen. Ik vond het allemaal maar raar, want normaal is het hier 's avonds en 's nachts zo rustig. Het enige wat je hoort zijn insecten, vleermuizen en vogels. Toen ik 's morgens vroeg wakker werd vroeg ik aan mama Grace wat er aan de hand was. Er is hier blijkbaar een paar honderd meter verderop iemand overleden. Ik heb al eens eerder in een verslag vermeld dat mensen de 3 dagen voor een begrafenis wakker blijven en dat er dan telkens andere mensen langs komen om de familie te vermaken. Ik vroeg me al af hoe het mensen lukt 3 dagen lang wakker te blijven, nou zo dus; Lekker feesten! Voor ons klinkt het als een aparte manier van rouwen, hier is het hartstikke normaal!

Vanochtend toen ik op school aan kwam waren een aantal leraren heel boos tegen een jongetje aan het praten. Ik snapte er niet zo veel van, maar wat bleek; hij had iets
gestolen en dat was niet de eerste keer! Nu had die van een aantal klasgenoten de schriftjes gestolen en de kaften eraf gescheurd, zo dacht hij dat niemand er achter
zou komen. Nou wel dus.. Afgelopen jaar had hij ook al een keer 100, 50 en 20 Ksh van klasgenootjes gestolen en nu was de maat dus vol. Zijn oom, tevens klasgenootje werd er bij gehaald. Jaaa jullie lezen het goed, oom tevens klasgenootje! De moeder van die dief is de zus van zijn klasgenootje. Die zitten gezellig samen in klas 4 van de basisschool. Klinkt bizar, maar hier is alles mogelijk. Zijn oom werd erop uitgestuurd om zijn zus te gaan halen, die zou namelijk een gesprek op school krijgen. Ondertussen bleven die leraren echt super gemeen doen tegen dat jongetje, toen zij een lerares ja we gaan je handen verbranden, zodat je altijd herinnerd word aan dat stelen slecht is en toen pakte een leraar een touw en bonden ze de handen van dat jongetje vast. Dat jongetje keek ondertussen echt heel bang en een andere lerares werd ook zwaar boos op die twee dat ze hem zo aan het treiteren waren! Toen ze naar 2 minuten het touw weer los maakten verliet het jongetje met waterige ogen de lerarenkamer.. Waarom die leraren zo doen tegen dat jongetje? Ze willen hem heel bang maken om hem te beschermen, hij moet het stelen namelijk afleren.. Op het moment dat hij hiermee door gaat en op latere leeftijd een keer betrapt word in het openbaar kan het goed zijn dood worden. In Kenia wordt vaak voor eigen rechter gespeeld, helemaal als het om dieven gaat. Op het moment dat jij betrapt wordt op stelen en er is geen politie in de buurt om jou te arresteren is de kans aanwezig dat je gewoon dood word geslagen, geschopt of gestoken! Ik denk dat de leraren het jongetje hier voor willen behoeden, maar toch.. de manier waarop? Moet toch ook wel anders kunnen! Toen de moeder/zus op school aankwam werd er met haar gepraat, het jongetje was thuis ook een lastig geval. Afgelopen vrijdag heeft hij blijkbaar niet thuis geslapen maar ergens op het school terrein. Hiervoor heeft zij hem thuis al goed gestraft, die zal dus wel klappen hebben gehad.. Dat slaan hier allemaal? Ik snap echt niet dat die kinderen dat pikken.. Sla gewoon terug! Het slaan is ook in Kenia verboden, op het moment dat ouders een leraar voor de rechter zouden slepen zal deze vervolgd worden. Alleen ouders vinden het niet erg als hun kinderen op deze manier gestraft worden. Ze moeten zich namelijk goed gedragen, ook op school, als ze dit niet doen mag er best gestraft worden. Ik heb ook het idee dat ouders een groot gedeelte van de opvoeding gewoon aan de school overlaten. Daarom gedragen veel kinderen zich slecht als ze op school komen, de ouders hopen dat door de straffen die de kinderen op school krijgen, ze zich thuis ook beter gaan gedragen!

Ik ben maandag niet meer naar de markt geweest om een nieuw schaap te kopen, mama Grace en Mr. Aluanga hebben iemand er op uit gestuurd om een goed en gezond schaap te zoeken. Deze man zal een dezer dagen wel met een schaap aankomen zetten. Vandaag zouden we eigenlijk naar Kisumu gaan maar dat ging niet door, we gaan nog wel ergens
deze week. Mama Grace heeft namelijk geregeld dat we de auto van de politieke partij kunnen gebruiken, maar welke dag we hem krijgen is nog steeds niet bekent. Zoals gewoonlijk, alles op het laatste moment!

Ik zit waarschijnlijk tot komende maandag hier in Butere. Dan pak ik 's morgens een taxi of een matatu richting Rongo. In Rongo verblijven Julius, Lissa en Juliette. Daar zal ik dan een paar dagen gezellig met hun verblijven, donderdagmorgen stap ik op de bus richting Nairobi. In Nairobi heb ik dan nog een dagje of 10 en daarna ben ik alweer BACK IN HOLLANDD!
TOM

• 22 Mei 2012 - 12:59

Marion:

Ha Tom,
    Jammer die DVD speler. Maar jij hebt vroeger ooit onze DVD-speler gebruikt als brievenbus en er kaarten in gestopt. Na een korte reparatie deed hij het toch weer, dus wie weet lukt het daar ook.
    Nog veel plezier met je laatste schoolweek!
    Groeten uit een warm Gestel