Laatste dagen Butere - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Laatste dagen Butere - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Butere

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

26 Mei 2012 | Kenia, Butere

Deze week had ik mijn laatste dagen op school. Woensdag heb ik in de ochtend gewoon wiskunde gegeven en 's middag heb ik spelletjes gedaan met klas 2. Ik denk dat een van de leraren het zat was om de kinderen te slaan, dus had hij een nieuwe straf bedacht. De kinderen hadden zich slecht gedragen in de klas, dus moesten ze voor straf een aantal rondjes lopen op het sportveld. Dit vond ik wel een leuke straf, veel beter dan kinderen slaan. Deze moeten ze erin houden! Die spelletjes doen met die kleine kinderen is zo leuk, als je ziet met hoe weinig die kindjes al blij zijn.. Echt prachtig om te zien! Blaas en ballon op en ze worden helemaal gek, beginnen te springen, dansen, schreeuwen en ze proberen allemaal zo vaak mogelijk de ballon aan te raken, echt heel leuk! Nadat we hadden touwtje gesprongen, met tolletjes hadden gespeeld en nog vele andere dingen gedaan vond ik het tijd om de ballon het sportveld op te slaan. Haha geweldig, heel de school veranderden in een grote ontregelende bende. Ik denk dat er wel 300 kinderen achter 5 ballonnen aan het aanrennen waren. Nadat de school weer een beetje tot rust was gekomen ging ik nog even kijken in een van de lokalen, daar werd namelijk een video gedraaid over het leven van Jezus. Kinderen moesten 5 Ksh betalen en dan mochten ze die film kijken. Het animo voor deze gebeurtenis was erg hoor, het hele lokaal zat propvol met kinderen. Deze lagen meer op elkaar dan dat ze naast elkaar zaten! Tegen het eind was de games tijd voorbij en ging ik naar huis. Thuis was de vrouw van de priester en deze wilden net naar huis vertrekken, zij ging met de taxi jongen die wij meestal ook gebruiken, dus ging ik even gezellig mee deze mevrouw thuis afzetten. Toen ik bij die mevrouw thuis arriveerde, dacht ik oohh leuk huisje! Toen gingen we even met haar mee naar binnen, de kinderen een hand geven, een kindje, twee kindje, drie kindje, vier kindje, vijf kindje, zes kindje, zeven kindje en toen ben ik gestopt met tellen! Er bleven maar kinderen te voorschijn komen uit een kamertje de grensde aan de woonkamer. Op het eerste gezicht vond ik het een erg leuk huisje, maar als je daar met zoveel mensen in moet wonen.. Mennn, dan moet het toch wel aardig benauwd zijn!

Omdat mama Grace geen geld wilden hebben voor mijn verblijf hier, en ik toch elke dag hier eet, er is een extra kok voor mij en zij vele leuke dingen voor mij heeft geregeld wilden papa en mama haar graag een cadeau geven. Ik had er de afgelopen weken een beetje opzetten letten wat ze hier in huis nou graag zouden willen hebben. Er kwamen drie dingen te staan op het lijstje, een traditionele Keniaanse koe, de reparatie van de zonne-energie en een koelkast. Toen ik aan mama Grace vertelde dat mijn ouders graag iets wilden geven en dat het best wel iets groots mocht zijn vertelde zij dat ze met de koelkast het aller blijst zou zijn! Dus wij donderdag richting Kakamega met het doel een koelkast te scoren. Zijn in de loop van ochtend vertrokken en zijn alle supermarkten in Kakamega afgeweest (elektronica, bedden, kasten, tafel, alles wat je maar kunt bedenken verkopen ze in deze grote supermarkten). Omdat we bij Tuskys en Nakumatt twee goede hadden gezien, gingen we deze nog een keertje vergelijken en uiteindelijk viel de keuze op een LG koelkast bij Nakumatt. Deze koelkast staat hier nu mooi in de keuken en kan nu dus heerlijke koude drankjes drinken, jammer dat ik maandag alweer vertrek! Ze zijn echt heel blij met het cadeau, want ze wilden heel graag een koelkast, goed cadeau pap en mam! Verder hebben we bij Tuskys nog twee nieuwe koffers gehaald, deze waren namelijk allebei op de heenweg kapot gegaan. Ik heb nu twee kleine koffertjes gekocht, ik neem namelijk veel minder mee terug. Ook had ik nog twee dozen met koekjes gekocht, deze heb ik vrijdag uitgedeeld aan mijn wiskunde klas en tijdens de tea-break voor de docenten.

Vrijdag was dan echt mijn laatste dagje op school, ik heb niet echt les meer gegeven. Tijdens de les die ik eigenlijk 's morgens had heb ik koekjes uitzitten delen aan de kindjes en gezellig met ze zitten kletsen. Zowel de kinderen als de leraren vonden het erg leuk dat ik koekjes had meegenomen! Ook op de laatste dag zijn er dingen die mij blijven verbazen. Er was vorige week een leraar overgeplaatst. Wat bleek nu, deze leraar had nog geld wat voor de school bestemt was. Hier moeten kinderen eens in de zoveel tijd geld betalen voor activiteiten en examens. Dit geld had deze meneer dus wel ingezameld maar niet meer aan de school gegeven. Echt een schandalige actie, kun je toch niet maken? Maarja.. Daar gaan ze dus nog achteraan en zal vast nog een gevolg krijgen! Na lunch ging ik eerst eventjes gezellig kletsen op de middelbare school, toen ik daar afscheid had genomen ging ik terug naar de basisschool. Hier ben ik tijdens de games tijd nog gebleven, heb nog een keertje naar de band geluisterd, het dansgroepje bekeken en daarna ook afscheid genomen op de basisschool. Volgens mij gaan ze mij daar best wel missen en ik hun misschien stiekem ook wel!

Ik heb van de week ook weer echt staan lachen met een van de koks, echt ik blijf me verbazen over hun gewoontes.. Nou was zij dus na een dag hard werken haar voeten aan het wassen, nou een normaal mens gebuikt daar zijn handen, misschien een washandje, en wat zeep voor.. Nou zij doet dat toch even wat anders, daar word gewoon een steen voor gebruikt en daarmee worden de voeten is even goed afgeboend, bijzonder!

Vandaag had ik een rustig dagje, heb vast wat dingen ingepakt en wat gelezen. Morgen pak ik de laatste dingen in en naar verwachting komen er heel veel mensen langs, die allemaal even Byeeee Tommm willen zeggen! Ben benieuwdd...

Maandag vertrek ik dan richting Rongo. Ik reis samen met Nick omdat het niet veilig genoeg is om alleen te reizen. Nick heeft jaren lang als een chauffeur bij Samaria gewerkt, dat is een van de grotere Matatu bedrijven. Nick heeft dus aardig wat ervaring met Matatu's, kent de weg, kent de mensen en de mensen kennen hem. Mama Grace vond het dus goed dat ik samen met hem zou reizen! Maandagmorgen om 5 uur vertrekken we. Pakken een Matatu richting Kisumu, van Kisumu reizen we naar Kisii. Naar Kisii komt Lissa en dan reis ik samen met Lissa van Kisii naar Rongo. Nick gaat vanuit Kisii weer terug naar Butere. In Rongo blijf ik 3 nachten bij Lissa en Julius slapen, als het goed is gaan we ook nog naar een soort van wildlife park! Donderdagmorgen stap ik op en bus richting naar Nairob. Dan komt Donga, Hellen, Pablo of Lillian mij bij het bus station ophalen en blijf ik nog negen dagen in Nairobi. Heb er zin in! Tom

  • 27 Mei 2012 - 04:01

    Arjan:

    Leuk verhaal weer en keer Tom!
    Veel plezier op je laatste trip door het land.

  • 28 Mei 2012 - 14:56

    Sanne:

    Ik hoop dat het eerste deel van je reis goed is gegaan! Geniet nog even van het mooie land

  • 30 Mei 2012 - 07:01

    Koen,rik,ad,harriet:

    ha Tom, veel plezier en succes de laatste dagen daar, wat is het voorbij gevlogen.

    groeten uit Breda en Geldrop.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 29943

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: