Een wereld van verschil - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Een wereld van verschil - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Een wereld van verschil

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

06 Juni 2012 | Kenia, Nairobi

Gisteren ben ik naar de school geweest waar Nelly headteacher is. Nelly is een dochter van mama Grace, zus van Hellen en goede vriendin van Lissa. Zij wilden mij graag de school laten zien om mijn beeld van scholen in Kenia toch nog een beetje te veranderden. Zij gaf al aan dat op haar school niemand geslagen word en er les word gegeven via het Britse systeem. Zij wilden mij alles zelf laten ervaren en had dus van te voren weinig gezegd over de school. Ik had dus geen flauw idee wat ik kon verwachten.

Meteen toen ik op Rusinga schools aankwam zag ik al dat dit heel anders was dan waar ik de laatste maanden heb gezeten. Rusinga schools is een privé school. Een (donkere) man is al heel lang de eigenaar van deze school, het begon klein maar heeft inmiddels 700 leerlingen. 20-30 jaar geleden was dit de school waar alle blanken kinderen naar toe gingen die in Nairobi woonden. Ook de leraren toen der tijd waren allemaal blank. Al die leraren waren Britten die vanuit Engeland waren overgekomen om les te geven op Rusinga schools. Maar ongeveer 20 jaar geleden werd er in een ander deel van Nairobi een nieuwe privé school geopend, door een blanke man, en alle blanke kinderen en leraren zijn toen opgestapt naar die school. Tegenwoordig zijn er meerdere internationale scholen, waaronder ook een Nederlandse, dus de meeste kinderen die uit andere landen komen zitten op internationale scholen of een school uit hun eigen land. Op Rusinga schools zitten nu alleen nog maar Afrikaanse en Aziatische kinderen uit goede gezinnen. Er is nog wel een Nederlandse docente die al 26 jaar balletles geeft op deze school. Op Rusinga schools word lesgeven van peuterspeelzaal tot en met de middelbare school.
Ik kwam aan tijdens de break en het eerste dat mij opviel was dat er extreem veel dikke kinderen rondliepen, ze probeerde te rennen maar met zo'n dikke buik en een zak chips in je hand schiet dat niet echt op. Ik vroeg aan Nelly hoe dat komt. Nelly vertelden dat veel kinderen uit welvarende gezinnen komen en dat er ook veel fastfood word gegeten. Ik zei toen tegen Nelly dat in Butere de meeste kinderen met geluk een maaltijd per dag kregen. Deze zin werd vervolgens de hele dag gebruikt tegenover de kinderen om ze te laten beseffen hoe goed ze het hebben.
Ook merkte je echt dat de kinderen gewent zijn om blanke personen te zien. Ik ben daar de hele dag op school geweest en niet een keer heeft iemand muzungu naar mij geroepen. Nelly vertelden dat de meeste kinderen ouders hebben die meerdere blanke vrienden hebben, de vader, moeder, oom of tante van de kinderen komt vaak uit Europa of uit de VS, verder gaan bijna alle kinderen een of meerdere keren per jaar op vakantie naar landen buiten Afrika. Ze zijn er dus aardig gewent aan! In plaats van dat de kinderen vanaf een afstand muzunga naar mij riepen, kwamen ze naar mij toe, stelden zich netjes voor en vroegen waar ik vandaan kwam.
Rusinga schools verzorgd ook de lunch voor de kinderen en docenten. Dit was niet wat Ughalli met wat groeten.. Nee de kinderen kregen aardappelpuree of rijst, wok groeten, worsten of vis, keuze uit verschillende soorten sauzen en achteraf of nog een toetje. Het toetje was een soort van pudding met een stuk cake. Ik heb mijn ogen uitgekeken en het smaakte ook erg goed!
Na de lunch ging ik in een van de klassen kijken. De leraar gaf de kinderen de opdracht om 20 bronnen van licht te noteren. Dan denk je toch aan een lamp of de zon? Nee de meeste van deze kinderen begonnen met computer, televisie, laptop en op plaatsje 6 of 7 was wel een keertje plaats voor een lamp. Over computers gesproken, de hele school stond vol met computers en er waren meerdere televisies aanwezig. Deze school had duidelijk geïnvesteerd in moderne technologie. Zelf op de peuterspeelzaal was een heel computer lokaal, de kinderen moeten namelijk op jonge leeftijd al weten hoe ze met een computer moeten omgaan.
De klassen op Rusinga schools zijn erg klein. De regel is dat een klas maximaal uit 20 kinderen mag bestaan. Maar de meeste klassen hebben rond de 15 kinderen. Tot en met klas 3 staan er op een klas 2 docenten, vanaf klas 3 staat er gewoon 1 docent. Bij de peuterspeelzaal is er voor elke 10 kinderen 1 leraar in de klas en tijdens gamestime zijn er nog extra mensen die een oogje in het zeil houden.
Het toppunt van alles vond ik nog wel toen bleek dat deze school een eigen zwembad heeft. De kinderen krijgen hier op school zwemles. Dit begint in klas 1 en gaat door tot klas 8. Naast de zwemlessen kunnen de kinderen tijdens de gamestime ook gebruik maken van het zwembad. Er is altijd een lifeguard aanwezig. Tijdens de gamestime kun je niet alleen voetballen, basketballen of gewoon lekker niks doen. Nee er zijn ook meerdere activiteiten om kinderen fit te houden. Een soort van aerobics werd en tijdens gamestime gegeven. Is ook wel nodig als je al die dikke kinderen ziet!
Op deze school heb ik ook voor het eerste iemand in Kenia gezien die een beugel heeft!
Op deze school zitten veel kinderen waarvan de ouders goeden banen hebben. De meeste ouders zijn CEO van een of andere internationaal bedrijf of hebben een andere goede functie. Verder zitten er ook meerdere kinderen waarvan de ouders in het parlement zitten of een minister zijn. De ouders moeten ook wel zo'n goede baan hebben, de fees liegen er namelijk niet om. Per semester zijn de fees 150.000 Ksh, maar hier komen nog allemaal andere kosten bovenop. De totale kosten liggen per semester rond de 200.000 Ksh.. Reken dat maar uit per jaar! Tegen over Rusinga schools zit in internationale school. De fees voor deze internationale school zijn nog eens 2x zo hoog. Op deze school zitten veel kinderen van diplomaten of mensen die van de NAVO werken. Deze hoeven natuurlijk niet zelf voor deze kosten op te dragen. Word keurig door de belasting betaler betaald.
Het beste van deze school vind ik nog wel dat deze school bewijst dat het slaan van kinderen echt niet nodig is! Er was een klas waar een aantal jongens in zaten die zich heel slecht bleven gedragen. Toen heeft Nelly een aantal voetbalteams opgezet en tijdens de pauze spelen die nu ondertussen competitie. Die jongens kunnen zich tijdens de pauze helemaal laten gaan en zijn ook veel rustiger in de klas. Je draagt als team een verantwoordelijkheid, als iemand zich toch misdraagt wordt geacht dat een teamgenoot dit komt melden. Dit werk goed, de jongens gedragen en presteren zich nu veel beter in de klas.
Ik ben blij dat ik nu ook een ander soort school heb gezien. Maar ik besef natuurlijk wel heel goed dat de kinderen die ik afgelopen maanden les heb gegeven nooit op zo'n school terecht zullen komen. Dat kunnen ze gewoon nooit betalen. Dit geeft ook duidelijk aan hoeveel verschil er tussen arm en rijk is in landen als dit. Doordat deze rijke kinderen op zo'n goede school zitten, zijn hun kansen voor een goede toekomst ook vele malen groter!

  • 06 Juni 2012 - 15:46

    Marion:

    He Tom, mooi zoals je het verschil beschrijft. Geniet van de laatste dagen in Nairobi en tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 29944

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: