Dag 21 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Dag 21 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Dag 21

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

31 Maart 2012 | Kenia, Butere

Ze zeggen vaak dat de tijd snel gaat als je het naar je zin hebt en volgens mij hebben ze daar gelijk in! De tijd gaat zeker snel, ik moest zelf even 3x goed terug rekenen maar ik zit nou toch al echt 21 dagen in Kenia.. Helemaal sinds ik op het platteland zit is het erg snel gegaan, zit hier al gewoon 11 dagen! Ik moet ook zeggen dat ik het fijn vind dat ik hier gewoon zelf ergens naar toe kan gaan, als ik zin heb om een rondje te lopen hoef ik dat niet perse samen met iemand te doen.. In Nairobi was dit toch wel noodzakelijk! Hier kan ik ook rustig met mijn fototoestel over straat (ofja straat, het zijn meer hobbelige zand wegen vol kuilen) lopen en overal foto's van maken, de meeste mensen vinden het zelfs leuk als je een foto van hun maakt en sommige vragen zelfs om!

Maar niet alles is hier rozengeur en maneschijn; Mama Grace vertelde van de week wel echt een verschrikkelijk verhaal.. Een meisje dat hier in de buurt woont, werkte als dienstmeisje in Saoedi-Arabië en zij is daar dus gewoon door haar baas (eigenaar) dood geslagen, gewoon vermoord! Echt heeeel ziek.. Haar lichaam is ondertussen bij de familie aangekomen en mama Grace is vanochtend langs geweest, het meisje wordt morgen begraven.. Heb er eigenlijk niet meer woorden voor..

Gisteren avond heeft het hier echt enorm hard geregend en de bliksem sloeg meerdere keren dichtbij in! Met die regen is op zich niks mis, het koelt er lekker door af en het ruikt hier weer helemaal fris en gezond.. Maar er is wel een nadeel; de stroom valt hier al vaak uit, maar als het regent of geregend heeft is het hier echt een drama. Er is nu vaker geen stroom dan dat er wel stroom is. Nou heeft mama Grace een zonnepaneel op het dak liggen, maar het is wel handig als je zo'n ding hebt dat de accu het dan ook doet! Maarja, het is maar stroom!

Zelf ging ik vandaag mee naar het land met Collins, we hadden de rollen even omgedraaid; normaal ben ik de gene die foto's aan het maken is en staat hij zich uit te sloven op het land. Dat veranderde even voor een half uurtje! Ik ging lopen hakken met een soort van omgekeerde schep, dit gebruiken ze hier het land om te spitten (je zal vast wel een naam hebben voor dat stuk gereedschap, maar die weet ik niet), Ik ging dus even lekker het land tussen het "napuregrass" omspitten, terwijl Collins een "aantal foto's" aan het maken was. Het is dat Collins, zonder enige twijfel, de donkerste jongen is die ik ooit heb gezien. Maar anders zou ik toch echt beweren dat hij een Chinees is, hoeveel foto's die jongen in een half uur heeft gemaakt is echt niet normaal! Toen mijn handen onder de blaren zaten (zonder grappen) vond ik het wel welletjes geweest en hebben we ons gereedschap maar weer terug geruild. Na een goede lunch en een groot aantal bladzijdes te hebben gelezen in "de vliegeraar van Khaled Hosseini" was het tijd voor..;; Het melken van de koe! Eerst dacht ik dat de bedoeling was dat ik hem moest gaan melken, maar dat gebeurde uiteindelijk toch niet. Ik denk omdat Mr. Aluanga (de man van mama Grace) er zelf bij was, ik denk als ik alleen met Collins was geweest dat hij het mij (voor een gedeelte) had laten doen.. Maar toen Collins bezig was met het melken van die koe en deze vrolijk begon te plassen was ik blij dat ik een stukje verder op stond en niet onder die koe hing!

  • 31 Maart 2012 - 19:02

    Sonja Piet En Rest:

    Hoi Tom,

    We genieten iedere keer weer van jouw mooie verhalen.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, dan vliegt inderdaad de tijd.

    Groetjes Sonja

  • 01 April 2012 - 07:42

    Pieter:

    Hoi Tom
    Weer een leuk verhaal, maar blaren ??Hoe kan dat nou ??
    Groet
    Pieter

  • 01 April 2012 - 16:18

    Renate Visser:

    Hoi Tom,

    Ik kijk echt uit naar je verhalen, heerlijk om te lezen!
    Ik kijk nu al er naar uit om ook weer in Kenia te wezen (wat ook gaat gebeuren de laatste 2 weken van mei :-) )

  • 02 April 2012 - 17:33

    Lara:

    Hoi Tom jammer dat je niet thuis was op
    je verjaardag nog gefeliciteerd met je
    verjaardag van Lara.

  • 03 April 2012 - 07:10

    Tom Van Den Biggelaar:

    Dankje Lara!

    Haha ja Pieter, ik denk dat mijn handen niet gewend zijn, de blaren zitten er nog steeds! Die mensen hier staan hier 10 uur achter elkaar in de brandende zon op het land.. Echt heel ziek!

    He Renate, mooi dat je weer naar Kenia gaat! Alvast veel plezier!

    Groeten,
    Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 29952

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: