Dag 22, 23 en 24 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Dag 22, 23 en 24 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Dag 22, 23 en 24

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

03 April 2012 | Kenia, Butere

Zo daar ben ik weer, we hebben nog steeds geen stroom hier en heb nu nog ongeveer voor 2 uurtjes aan accu voor mijn laptop. Waarom er nog steeds geen stroom is? Tjaa;

iemand die hier een paar honderd meter verderop woont vond het nodig om een boom om te hakken en deze vervolgens op de elektriciteitsdraden te laten vallen! Heel

handigg! We weten nog niet wanneer Kenya Power het komt repareren, maar dat kan best wel een tijdje duren.. Mama Grace zij wel mooi; "op het moment dat die de andere

kant was op gevallen hadden ze het gisteren al gemaakt" de reden; aan de andere kant woont namelijk de minister van planing, new development en kenya vision 2030..

Tja, corruptie en macht! Over die minister gesproken, die heb ik gisteren ontmoet. Hij komt hier wel vandaan, heeft hier een gigantisch huis staan, maar zit eigenlijk

altijd in Nairobi. De school waar ik les geeft heeft 2 jaar geleden aantal nieuwe klas lokalen gebouwd, deze moest die nog steeds een keertje komen bekijken en daarom

was die gisteren welgeteld 10 hele minuten op onze school aanwezig. Binnenkort gaan we een keer langer met hem praten, de minister is namelijk een vriend van mama

Grace en we hadden al afgesproken dat we binnenkort een keertje bij thuis langs zouden gaan. Toen die gisteren op onze school aan kwam, werd die vergezeld door een tal

van secruritie mensen! En als zo man dan naar zo'n dorpje komt, komen daar heel veel mensen op af.. Iedereen wil met hem een praatje maken en vraagt hem om geld, het

is namelijk gebruikelijk dat zo'n belangrijk persoon dan een aantal mensen een kleinigheidje geeft, vaak is dat wat geld! Nog even over de stroom, het kan dus nog wel eventjes duren voor het terug is.. 'S avonds is het hartstikke donker, alleen zaklampen en een kerosinelampje! Maar nou hebben ze net ontdekt dat als overdag de zon goed schijnt (is hier best vaaaakk..) dat de sollar een beetje werkt.. De energie wordt niet opgeslagen, maar opladen van apratuur werkt als het goed is dus wel.. Morgen gaat Mr. Aluanga even iets halen en als het goed is moet de accu van de sollar dan weer werken en hebben we 's avonds ook weer lampen! Moet heerlijk zijn, want een ding kan ik jullie vertellen.. Vis is heerlijk, maar op het moment dat jij je graadjes bij een kerosinelampje er uit moet lopen "vissen" geniet je er toch een stuk minder van..

Verder zijn me tot nu toe een aantal dingen opgevallen;
de hele dag komt jan en alleman hier binnengevallen.. Iedereen komt even een praatje maken, kopje thee drinken of een hapje mee eten. Is hartstikke normaal.. Elke dag

weer en soms weet ik ook echt niet meer of die mensen er voor de eerste keer zijn of dat ik die dag daarvoor hun misschien ook al wel heb ontmoet! Iedereen lijkt op

elkaar en als je dan in nog geen twee weken tijd honderden mensen ontmoet is het best lastig om van iedereen de naam en het gezicht te onthouden.. oftewel,

onmogelijk!
Verder rookt hier echt nieeeemandd! In Nairobi heb ik misschien 10 mensen gezien met een sigaret en dat in 10 dagen tijd! Sinds dat ik in Butere ben, dat is nu al 14

dagen.. Heb ik twee mensen zien roken.. Een keertje iemand die hier voor een kopje thee langs kwam en een keer iemand op straat in Momias. De vader van Marvin vertelde

mij dat het tot 2 jaar geleden verboden was om op straat te roken, je had bepaalde smoke-area's! Als ik het goed begreep geld die regel officieel nog steeds, maar word

er niet meer (streng) op gecontroleerd. Dat zal wel een van de redenen zijn, maar ik denk dat het ook komt doordat sigaretten natuurlijk een luxe product zijn en heel

veel mensen ze gewoon niet kunnen betalen!
Verder heb ik nog niet een dik kind gezien, niet in Nairobi en niet in Butere! Okee natuurlijk, er zijn een hoop gezinnen hier die al moeite hebben om een maaltijd per

dag op tafel te krijgen.. Het is logisch dat er in zulke gezinnen geen dikke kinderen zijn. Maar er zijn ook gezinnen hier, maar vooral in Nairobi, die het gewoon goed

hebben.. In deze gezinnen zie je dat er echt heel gegeten wordt! Maar toch zijn kinderen niet dik.. Heel apart, want je ziet dat er wel genoeg dikke volwassen

rondlopen. Dit zijn vooral vrouwen! (excuses vrouwelijke lezers) Maar ook hier is een verklaring voor, Pablo vertelde mij namelijk dat Keniaanse mannen van dikkere

vrouwen houden.. Dus die vrouwen doen gewoon hun best om er aantrekkelijk uit te zien!
Verder zie je hier op het platteland bijna geen auto's.. Toen ik in Momias was heb ik wel aardig wat auto's gezien, maar hier in de village zijn ze op een hand te

tellen.. Behalve toen de minister met zijn hele konvooi bij de school arriveerde!

Zondagavond ben ik samen met Mr. Aluanga even richting de waterbron gelopen. Daar halen de meeste plaatselijk mensen hun water (hier hebben ze een eigen waterput).

Het was echt een flink stuk lopen en het lag ook nog eens in een dal.. Dus als de mensen hier water nodig hebben moeten ze altijd een stuk lopen en ook nog een een

heuvel op en af.. Als je hem omhoog moet lopen heb je ook nog minimaal 20 kilo aan water mee te sjouwen! Dat lijkt me geen pretje als je dat een aantal keer achter

elkaar moet doen! Maar mensen zijn hier echte bikkels.. Ze gaan hier pas slapen als ze echt met alles klaar zijn en staan ook nog eens absurd vroeg op.. Mama Grace

bijvoorbeeld, zij was van de week naar die ouders van dat meisje toegegaan en kwam om 4 uur 's nachts pas thuis.. (het is hier een traditie, dat als een familielid

komt te overlijden dat je de 3 dagen na de begrafenis wakker blijft.. Mensen zitten dan gewoon een beetje en dan komen er 3 dagen lang allemaal vrienden en kennissen

langs om je te vergezellen.. Mama Grace heeft die nacht toen bij hun gezeten) Maar zij staat altijd om 5 uur op en die ochtend dus ook! Die dag daarna had ze een drukke

dag, ze ging met de minister op stap, en kwam pas laat thuis! Pas toen ze thuis kwam ging ze slapen.. Echt heel bizar!

Op school zijn er deze week examens. Ik moest gisteren een examen wiskunde afnemen, had de blaadjes vrolijk uitgedeeld en ging achter mijn tafeltje zitten.. Kindjes

allemaal keurig aan het werk, komt Marvin binnen.. Vraagt die aan mij waarom ik nog steeds in de klas zit en niet in de lerarenkamer. Dus ik zo van; "ja, maar wie

controleert de leerlingen dan.." Maar dat is hier blijkbaar dus niet nodig.. De kinderen plegen hier toch geen fraude, durven ze denk ik niet! Dus alle leraren zitten,

nadat ze de examens hebben uitgedeeld, gewoon met zijn alle gezellig thee te drinken. Nadat het ene examen is afgelopen, krijgen ze even wat rust en moeten ze aan de

slag met het volgende examen.. Bijzonder! De reden dat ze het niet durven is denk ik dat als ze het doen ze zieke straf krijgen! Want, lijfstraffen zijn ook hier

verboden, maar dat wil niet zeggen dat alle leraren hier keurig hun handen thuis houden.. Toen ik dat de eerste keer zag schrok ik best wel, ziet er zo oneerlijk uit

een volwassene die een kind een tik geeft, het is dan wel niet hard maar het gaat om het idee! Ze doen het gelukkig niet vaak, maar het blijft elke keer

verschrikkelijk om aan te zien! Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom de kinderen allemaal zo lief zijn in de klas, ze willen ook allemaal graag leren, maar als ze

vervelend zijn krijgen ze waarschijnlijk ook tikken.. Ik had hier met de headteacher over gesproken, wantjaa.. Ik vind dat echt heel raaar en niet kunnen! Toen ik hem

het verhaal vertelde van dat schoolhoofd in Nederland dat gearresteerd was nadat hij een kind ruw de klas had uitgetrokken.. (Dat was denk ik een half jaartje terug,

de jongen had iemand geslagen in de klas.. Weigerde het lokaal te verlaten, schoolhoofd sleepte hem naar buiten. Vervolgens hadden de ouders van die jongen de politie

gebeld en kon het schoolhoofd een aantal uren zitten.. Herinneren jullie je dat noggg?) Maarja, ik vertelde hem dat verhaal dus om aan te geven dat het in Nederland

echt niet geaccepteerd wordt en als een leraar zo iets zou doen, dat je er vergif op in kunt nemen dat er binnen 2 uur ouders voor zijn neus staan om verhaal te halen

en dat de leraar uiteindelijk ontslagen zou worden! Hij gaf aan dat hij het begreep, maar dat het gewoon echt nodig is.. Want hoe kun je anders met 17 leraren 974

kinderen in bedwang houden? Ik vind het nog steeds belachelijk maarja..

Verder heb ik gisteren lang zitten praten met Albert, hij is de leraar van groep 8. Hij vertelde mij dat er op de basisschool echt ongelofelijk veel wezen zitten.. Hij

zei dat als ik de klas in zou lopen, zou vragen wie er allemaal wees is dat hoogst waarschijnlijk bijna iedereen zijn hand op zou steken! Echt onvoorstelbaar.. Verder

zei hij dat er nog een groot probleem is op school. Veel kinderen hebben een hele slechte concentratie, dat komt doordat ze gewoon bijna niets te eten hebben! De

meeste kinderen eten maar een keer per dag en dat is dat 's avonds. 's ochtens pakken ze alleen wat water, als ze geluk hebben kunnen ze ergens onderweg naar school,

een stuk fruit plukken uit een boom en hebben ze tenminste nog iets. Maar dat zijn er maar een aantal! Als Lunch pakken ze wederom alleen maar wat water en dan 's avonds

eten ze een bord met "ughali". Dat is een soort van papje dat gemaakt wordt van Mais en nog iets anders.. Dit wordt dan opgelost in kokend water, dan krijg je dat

papje en dat is hun eten voor die dag!

Aan het eind van de dag was het weer tijd voor games, de Deput headteacher ging mee voetballen.. Was echt heel grappig, ik dacht die man gaat gewoon beetje mee ballen

ofzo.. Maar hij had echt zieke skills! Hij had trucjes in huis waar menig tiener jaloers op zou zijn! Prachtig om te zien!

Eigenlijk zou ik vandaag naar de Momias suikerraffinaderij gaan, maar dat ging uiteindelijk toch niet door.. Het is hier namelijk nogal vaak tot op het laatste moment de vraag of iets wel of niet door gaat! Zo meteen lopen we misschien nog even richting de markt van Butere. Maar we moeten eerste even wachten op mensen van Kenya power. Enn zoals in Nederland dat ook altijd het geval is.. Zeggen ze dat ze er tussen 12-17 zijn en komen ze vervolgens om 18;00 aanzetten.. En we kunnen niet weg hun langs zijn geweest..

Nu gaan we zo meteen maar even GECONTROLEERD een boom om hakken, in de hoop dat de buren dat de volgende keer dan ook doen! het is echt heel vet, mensen maken hier alles zelf.. De stoelen, tafels en kasten in dit huis zijn allemaal gemaakt van hout dat afkomstig is van eigen grond.. Zelf het hout dat verwerkt is in het huis waar ik NU in zit, is afkomstig van eigen grond!

Als de stroom, van het netwerk, weer terug ik zal ik weer proberen om wat foto's te uploaden!


  • 03 April 2012 - 09:22

    Tom Van Den Biggelaar:

    om een of andere reden heeft die het verslag in een rare lay-out verplaatst.. Maarja, niet aan te doen! Ben al blij dat die er op staat.. Mijn laptop is namelijk zo goed als leeg en ik probeerde hem toen net ook al te uploaden maar toen ging er iets fout! Dus kon ik weer een stuk op nieuw typen haha..

  • 03 April 2012 - 10:05

    Arjan:

    Hoi Tom,
    Weer heel erg leuk om alles zo uitgebreid te kunnen lezen. Moet een hele mooie ervaring zijn om de verschillen tussen de culturen mee te kunnen maken, dan besef je pas maar al te goed hoe goed wij het hebben.
    Ik kijk uit naar je nieuwe foto's en zal Kenia Power eventjes bellen...
    Groet!

  • 03 April 2012 - 16:32

    Peter:

    Hoi Tom, wat is het toch genieten als je weer een verslag van je binnenkomt. Je moet gewoon schrijver worden joh!

  • 03 April 2012 - 19:21

    Ad Van Geel:

    Hallo Tom,
    Even een groet uit Geldrop.
    Geen stroom...? Niet erg want stroom kan gevaarlijk zijn. En als je een DAF tegenkomt even een foto maken he.... je weet nooit of het een museumstuk kan worden. Went het wel een beetje zo'n cultuurshock? Ik wens je nog heel veel plezier, succes, enz. en alles wat goed is.

    Groet
    Ad

  • 06 April 2012 - 07:10

    Tom Van Den Biggelaar:

    Arjan, bedankt voor het belletje! De stroom doet het inmiddels weer..

    Thanks Peter!

    Heb nog geen DAF gezien hier Ad.. Maar als ik er een tegen kom zal ik zeker een foto maken! Ik begin hier al wel een beetje te wennen, maar helemaal normaal zal het nooit worden..

    Groeten,
    Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 29959

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: