Een week vol atletiek - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Een week vol atletiek - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Een week vol atletiek

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

18 Mei 2012 | Kenia, Butere

Afgelopen week was de school veel dicht, er was namelijk atletiek.. Net als bij de ballgames vorige periode is de hele school gesloten tijdens deze wedstrijden. Maandag was er atletiek op Shianda, deze school is ongeveer 5 km van onze school verwijderd. Eigenlijk wilde ik gaan kijken, maar ik had met Mr. Aluanga afgesproken dat we Tom zouden gaan verkopen.. Maar zoals zo vaak in Kenia ging het weer eens niet door, hij was het vergeten. Omdat Mr. Aluanga het vergeten was, had hij niemand kunnen regelen om met het schaap naar Butere te lopen. Dat is namelijk een kilometer of 5-6 dus dat gaan wij zelf natuurlijk niet lopen! Uiteindelijk kwam ik er pas om half 11 's morgens achter dat we niet meer zouden gaan. Omdat de atletiek wedstrijden op Shianda al tussen 1 en 2 uur afgelopen zouden zijn, besloot ik maar thuis te blijven. De rest van de ochtend en het begin van de middag heb ik me best verveel. Pas toen ze het eind van de middag weer eens vuil gingen verbranden werd het weer leuk, ik blijf me er gewoon over verbazen wat ze hier gewoon allemaal verbranden. Spuitbussen, plastikzakken, zo gek als je het maar kunt bedenken. Alles wat niet op de composthoop kan oplossen word verbrand.. Of te wel, zo'n beetje alles wat chemisch is word verbrand! Alleen maandag tijdens het verbranden regende het.. Niet echt handig zou je denken.. Water en vuur? Nou daar word hier echt niet moeilijk over gedaan, als we er meer dan genoeg benzine op gooien zal het wel lukken.. En ja het werkte! Na het verbranden vertelde Mr. Aluanga dat hij het schaap zou verkopen aan iemand uit de buurt.. Hij kent iemand die handelt in schapen, geiten en koeien met een extreem slecht karakter. Deze man zou hem dinsdag morgen op komen halen, primaaa!
's avonds ging ik eens even kijken hoe Mr. Aluanga zijn kip "roast".. Want geloof mij, deze man maakt echt de lekkerste kip ooit! Ik hou van kip, maar hoe Mr. Aluanga hem bereid.. Perfect! Nu heb ik zijn trucjes afgekeken en kan ik thuis zijn kunsten proberen na te doen.. Dus pap en mam, zorg dat er op 10 maart genoeg houtskool en kip in huis is, zal ik de mensen op Jelle zijn feest is verwennen!

Dinsdag was de school gelukkig wel open. Toen ik naar school liep, liepen er al veel kinderen in school uniformen de andere kant op.. Toen ik aan iemand vroeg of de school toch dicht was vandaag zei deze jongen dat de school gewoon open was, maar dat hun gingen trainen voor morgen. Alle kinderen die door waren naar de volgende ronde, en dat waren er nog al wat gingen trainen op Shianda. Die moesten dus eerst naar school komen, vervolgens kregen ze te horen dat ze moesten trainen en dus 5 km naar Shianda moesten lopen! Ik vind het al heel wat om naar Shianda te lopen, laat staan dat je daarna nog de hele dag moet trainen.. Op school vroeg ik aan de headteacher hoe dat zat, waar halen die kinderen die energie vandaan? Hij vertelde mij dat de school wat te eten en drinken voor de geselecteerde kinderen regelt, zo krijgen ze weer energie, ze moeten namelijk wel kunnen presteren! Verder werden er van de weinig kinderen die er dinsdag waren, ook nog een groot gedeelte naar huis gestuurd. Ze moesten hun ouders gaan halen, want deze zouden een preek krijgen van de deput dat school heel belangrijk is, ook tijdens de vakanties, op zaterdagen en zondagen.. Dus alle kinderen die er tijdens de vakantie niet waren, ongeveer vier vijfde moest naar huis om zijn ouders te halen.. Erg logisch dit systeem, jaa onderwijs is belangrijk, dit willen we de ouders duidelijk maken.. oh ja, daarom stuur je kinderen midden op een SCHOOLDAG naar huis.. Natuurlijk! En ik denk dat de meeste van die ouders hun kinderen best naar school zouden willen sturen tijdens vakanties, op zaterdagen en zondagen, maar er gewoon de financiële middelen niet voor hebben..
's middags kwam de Mamboleo Recovery Grop (geen spelfouten, zo heten ze echt) hier wat bomen planten. Dit is een groep jong volwassen die allemaal uit hele arme gezinnen komen, maar door middel van deze groep proberen ze toch nog iets van hun leven te maken.. Zichzelf en andere overdag bezig houden. Een van de dingen die ze doen is jongeren proberen te overtuigen dat het dom is om alcohol en drugs te gaan gebruiken, dit maakt het leven uiteindelijk alleen nog maar erger! Voor het planten van de bomen word dan wat geld betaald, dit geld word in hun groep gestoken en zo kunnen ze weer nieuwe projecten opzetten. Erg goed initiatief! Voor het planten van de bomen word natuurlijk meer een symbolisch bedrag betaald, dit is veel hoger dan het normaal zou zijn. Dit is meer een manier van de Mamboleo Recovery Grop om iets terug te doen voor hun sponsoren. Het planten van de bomen ging allemaal best officieel en ook ik moest er eentje planten! Uiteindelijk viel het feestje in het water en komen ze het deze week nog een keertje afmaken.
Dinsdag morgen was die man Tom dus komen ophalen, maar hij wilde hem bijna niet mee nemen.. Het mocht dan wel zijn bedrijfje zijn om te handelen in agressieve dieren, maar dit schaap gedraagt zich wel echt bizar.. Hij wilde hem bijna niet mee nemen omdat hij TE agressief is! Gelukkig heeft hij hem uiteindelijk toch meegenomen, omdat mama Grace er zo graag van af wilde en hij een soort van familie is nam hij hem toch mee.. Voor 1600 Ksh, is meer dan ik had verwacht.. Wel 400 ksh verlies, maar het verlies had een stuk hoger kunnen zijn. Deze man zou hem namelijk weer doorverkopen aan iemand anders en niet aan een slager, als dat zo zou zijn, zou je er een slachtprijs voor krijgen en die is misschien maar 800 of 1000 Ksh. De man zou Tom wel meteen meenemen naar de markt in Yala, hij vond dit beest namelijk te agressief om hem mee naar huis te nemen..

Woensdag was de school weer dicht, er was atletiek in Butere. Toen ben ik samen met Marvin wezen kijken. We besloten een stuk later te vertrekken dan vorige keer met de ballgames, toen hebben we namelijk echt 2 uur zitten wachten voordat het eindelijk begon. Rond 10 uur waren we bij Butere Primary, maar ze waren nog steeds bezig met voorbereidingen.. Lijnen maken voor het hardlopen, de modder voor het verspringen werd nog keertje omgespit, ja het was serieus modder.. geen zand, maar vieze natte gore derrie waar de kinderen in moesten landen.. lekker! Verder waren er nog kinderen bezig met het sjouwen van opgedroogde bananenbladeren, deze werden gebruikt om op te landen bij het hoogspringen. Uiteindelijk begonnen de eerste wedstrijden rond een uurtje of 11. Ze begonnen met wat hardloop wedstrijden, daarna was er wat speerwerpen, kogelstoten, hoog- en verspringen. Het was erg leuk om te zien. Het was een groot terrein, maar er waren zoveel mensen die kwamen kijken, dat er zelfs mensen in bomen waren geklommen om alles goed te kunnen zien, geniaal! Doordat het waarschijnlijk erg vroeg ging regenen besloten Marvin en ik om 1 uur al naar huis te gaan. Dit was maar goed ook, want net toen we thuis waren begon het al te regenen.. Die 6 km heb je op een motor wel in 20 minuten afgelegd, maar als het heeft geregend doe je hier toch zeker een uur over. Tevens is het ook veel gevaarlijker om op deze modderige wegen te rijden, dus is het altijd beter om ervoor te zorgen dat je voor de regen thuis bent. Het was wel jammer dat we eerder naar huis moesten, van de 11 hardloop onderdelen waren er maar pas 4 geweest. De veldonderdelen waren wel al klaar!

Donderdag ben ik weer naar school geweest, 's ochtends les gegeven en na lunch wezen kletsen op de middelbare school. 's ochtends werden er weer kinderen naar huis gestuurd, ze hadden namelijk geen geld betaald voor het examen. Als kinderen hier een examen maken moeten ze hier voor betalen. Volgens mij is het dat de kosten van de drukker worden verdeeld onder alle kinderen, daar komt dan een bedrag per kind uit en dit moeten ze betalen. Een groot gedeelte had dit nog niet gedaan en werd dus naar huis gestuurd om het te gaan regelen! Toen ik na het lesgeven met de headteacher zat te kletsen in zijn kantoor kwam er een man binnen. Deze man had in 1991 hier op school gezeten en wilde graag zijn certificaat ophalen.. Natuurlijk vriend, kom je op tijd mee! Maar deze man had natuurlijk recht op zijn certificaat en dus ging de headteacher deze "even zoeken".. Nou ik dacht dat ik ongestructureerd was, maar vergeleken met dit school systeem ben ik de structuur zelve. Mennn, wat een bende! Overal formulieren, mappen en losse blaadjes, echt van alles en nog wat door elkaar heen, op verschillende plaatsen.. Echt niet normaal, ik wilde er eigenlijk een foto van maken, maar dat vond ik ook weer zo iets! Het verbaasde mij ook niets dat de headteacher het document uiteindelijk niet kon vinden. Met de man werd de afspraak gemaakt dat de headteacher een nieuw document met al zijn gegevens zou opstellen en deze zou hij dan op komen halen, zo kan het ook natuurlijk! Als ze dat van te voren gewoon al af hadden gesproken, had dat de head een uur kansloos zoeken bespaard..
Toen ik thuis kwam vroeg mama Grace of ik de dvd speler kon aansluiten. Die had ze gekregen van een van haar kinderen, maar was nog steeds niet aangesloten. Die televisie hier is zo oud dat ik even bang was dat het misschien niet eens mogelijk was, maar het lukte.. Vervolgens hebben we de rest van de middag kunnen genieten van een swingende vrolijke Keniaanse muziek dvd. Op deze Keniaanse muziek dvd's word altijd veel gedanst, maar deze had een speciale danser.. namelijk een lilliputter! En elke keer als deze in beeld kwam maakte Mr. Aluanga een opmerking en begon die super hard te lachen, dit werkte nogal aanstekelijk! De opmerking was in Swahili dus ik kon het niet precies verstaan.. Maar er kwam telkens dezelfde naam in voor. Een neefje van Mr. Aluanga is een lilliputter, dus ik denk dat hij de man op televisie telkens met zijn neefje associeerde, prachtig!

Gisteren avond was wel grappig, mama Grace had een klein flesje wijn van de minister gekregen dus die gingen we samen opdrinken. Voor het eerst in 2 maanden dat ik alcohol binnenkreeg, gezonddd heaa! Het was wel wijn maar ik vond het totaal anders smaken dan de wijn die wij in Nederland hebben, deze wij was erg zoet.. Toen mama Grace vroeg hoe ik hem vond, en ik zij dat hij zoet was moest ze lachen en kreeg ik te horen dat deze maar bitter is, ze zou van de week een keer een zoete wijn kopen.. Ben benieuwd!
Het is overigens niet heel gek dat ik de wijn zoet vond en mama Grace juist niet, ze doen hier namelijk overal heel veel suiker in en op en zijn echt verzot op zoet, alles moet zo zoet mogelijk zijn. Daarom poets ik ook minimaal drie keer per dag mijn tanden, beetje vechten tegen al die suikers!
Verder gebruiken de koks hier een aparte manier om hun handen te drogen, ik gebruik gewoon een handdoek.. Maar hun vinden het normaal om hun handen even IN het vuur te houden om ze te drogen.. Tjaa, het is maar wat je gewend bent!

Vandaag was eigenlijk het plan om naar Kisumu te gaan, de school is dicht omdat er in Butere District Education day is.. Omdat ik geen zin had om weer de hele dag naar een taal te luisteren waar ik toch niks van versta, hadden mama Grace en ik besloten naar Kisumu te gaan. Gisteren avond kreeg ze alleen een telefoontje van de minister dat hij het op prijs zou stellen, als zij naar een meeting ging voor hem.. Daar kun je moeilijk nee tegen zeggen.. Dit heeft overigens weer te maken met corruptie, mama Grace vertelde namelijk dat als zij straks overlijd haar "vriend" (de minister) wel zou zorgen dat alles goed blijft gaan met haar kinderen.. Mocht iemand zijn baan verliezen of iets dergelijks, dan zou de minister vast wel iets kunnen regelen bij een of andere instantie.. Tjaa, zo gaat dat hier.. Het is belangrijk zulke mensen te vriend te houden! Gelukkig wist ik al wel gisterenavond dat het niet door zou gaan, niet dat ik helemaal klaar stond om te gaan en dat ik dan ineens hoorde dat het niet door zou gaan, dat gebeurd hier namelijk ook (zie maandag).
Gelukkig had ik vandaag wel genoeg te doen, de bomen die dinsdag geplant waren moesten nog een omheining krijgen (anders eten de geiten ze op). Met deze omheining was de Mamboleo Recovery Grop al wel mee begonnen, maar Mr. Aluanga vond hun manier niet zo goed. Dus wilde hij graag een voorbeeld maken, zodat als hun van de week terugkomen ze zijn voorbeeld na kunnen maken. Omdat ik toch niks beters te doen had ging ik meehelpen! Eerst werden er 3 kleine boompjes omgehakt, daarna moest alles schors worden verwijderd en gingen we opmeten hoe groten stukken we moesten hakken.. Daarna werden werden er gaten voor de paaltjes gegraven en de bomen in stukken gehakt, de paaltjes werden neergezet en de rest van de omheining in elkaar getimmerd. In totaal zijn we ongeveer 4 uur bezig geweest om 3 bomen om te toveren in een omheining voor "MIJN BOOM".

Ik zal morgen wat foto's bij dit reisverslag plaatsen.. Ik heb dit weekend nog niet echt plannen gemaakt, ik denk dat het weer een weekendje lezen word..
Maandagmorgen ga ik samen met Mr. Aluanga naar de markt om een nieuwe Tom uit te zoeken, 's middags ga ik denk ik gewoon naar school. Dinsdag ga ik samen met mama Grace naar Kisumu.. Als deze uitstapjes nu wel doorgaan..
De rest van de week zal ik gewoon op school zal zijn!

TOM


  • 18 Mei 2012 - 14:35

    Dirk-Jan:

    prima plan om 10 juni kip te maken; houtskool hebben we nog genoeg want BBQ-en is er in Nederland nog niet van gekomen. heb je naast kip (kippepoot?)nog meer nodig of neem je datzelf mee.
    leuk verslag weer Tom, ben benieuwd naar de foto's

  • 19 Mei 2012 - 05:10

    Tom Van Den Biggelaar:

    Oh ja natuurlijk, het weer in Nederland is nog steeds niet top.. Nou ik neem over 3 weken de zon wel mee die kant op! Als jullie kippenpootjes en vleugeltjes kopen, neem ik wel een paar hoofden mee.

  • 20 Mei 2012 - 15:45

    Marion:

    Leuke foto's Tom. Zoek de boom!

  • 22 Mei 2012 - 11:39

    Lissa:

    Ik zie dat de boom heel erg officieel wordt verwelkomt met een ontvangstcommite

  • 22 Mei 2012 - 12:17

    Tom Van Den Biggelaar:

    Haha ja zeker, belangrijk boompje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 29939

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: