Dag 30, 31, 32 en 33 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Dag 30, 31, 32 en 33 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Dag 30, 31, 32 en 33

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

12 April 2012 | Kenia, Butere

Jaa, de stroom is weer terug, maar het blijft natuurlijk de vraag; hoelang..? Van de afgelopen 12 dagen hebben we maar liefst drie dagen stroom gehad.. Maarja, een echte reden om te klagen hebben we niet.. Het is maar stroom, ik weet zeker dat er hier in de omgeving genoeg gezinnen zijn die de afgelopen 12 dagen maar 3 dagen te eten hebben gehad.. En die mensen hebben recht om te klagen!

Maandag was het tweeden-paasdag, dat vieren ze hier blijkbaar ook en de school was dus dicht! Zelf moet ik eerlijk zijn dat ik er niet veel van heb gemerkt dat het Pasen was.. Maar dat komt door de financiële situatie van het gezin waar ik in verblijf.. Het is namelijk een gewoonte dat, als je het kunt betalen, je met Pasen kip eet.. Hier hebben ze de mogelijkheid om eigenlijk elke avond kip op tafel te hebben..

Op dinsdag geef ik normaal eigenlijk geen les, maar ik kon echt niet nog een dag stil zitten. Dus ging ik toch maar lesgeven! Eigenlijk staat de week na de examens vooral in het teken van nakijken, fouten tellen en rapporten schrijven. Wat ik dus heel raar vind is dat de kinderen dus gewoon wel op school zijn.. Die zitten dus in de klas zelf te werken, oude examens te maken of wat te lezen.. Ook hier kennen ze dus "op hok uren" of beter gezegd "op hok weekje". Over het algemeen werkte de kinderen gewoon netjes zelf in de klas, maar je merkte wel hoe verder we in de week kwamen hoe meer de kinderen buiten aan het rondrennen waren. Dit vonden de leraren overigens geen probleem! Deze week is eigenlijk ook een soort van vakantie voor de leerlingen, alleen moeten ze dan wel op school zijn! Maar de headteacher en ik hadden samen besloten dat ik gewoon les kon geven. De kinderen vinden het ook helemaal niet erg dat ze even moeten stoppen met rennen om een lesje wiskunde te volgen bij Mr. Tom!

Uiteindelijk ben ik deze week dinsdag, woensdag en vanochtend op school geweest.. Vandaag was het namelijk "closing day". Na een week van examens en een weekje vol correctiewerk is het hier altijd 3 weken vakantie. Maar als het hier vakantie is gaan de meeste kinderen toch gewoon naar school.. Alleen de klassen 1, 2 en 3 hebben echt vakantie. klassen 4 tot en met 8 gaan gewoon naar school. Hier moeten ze "natuurlijk" wel extra voor betalen, 15 Ksh per dag. De reden dat klassen 4 tot en met 8 toch naar school gaan is dat de school zo veel stof moet behandelen dat als ze echt 3 keer per jaar 3 weken vakantie zouden nemen het nooit allemaal kunnen behandelen! Ik vind het raar dat kinderen extra moeten betalen voor stof die gewoon bij het les materiaal hoort.. Dus toen vroeg ik dat aan de headteacher hoe hij verwacht 15 ksh van kinderen te krijgen terwijl de meeste gezinnen al moeite hebben met een maaltijd per dag op tafel te krijgen..? Toen gaf hij aan dat de gezinnen die het kunnen betalen, het altijd meteen betalen.. De gezinnen voor wie het moeilijker is wordt het meestal uitgesteld of kunnen ze het betalen over een langere periode. Als ze het uiteindelijk echt niet kunnen betalen laten ze het gewoon zitten. Dus wat ik denk is dat het eigenlijk voor een groot gedeelte van de kinderen op school toch gewoon gratis is!

De middelbare school had net als de basisschool de afgelopen week examens. Maar de leerlingen van de middelbare school hoeven alleen de eerste uren van de dag zichzelf te vermaken. Daarna zijn er "inter classes". Dit moet je zien als een soort van voetbal toernooi tussen de klassen dat verspreid is over de week. Vanaf een uurtje of 11 tot een uurtje of 5 is er telkens een wedstrijd tussen 2 klassen. Aan het eind van de week komt er dan een winnaar uit. Als je niet aan het spelen bent, kijk je naar je klas-/schoolgenoten. Ik moet alleen eerlijk toegeven dat ik niet weet welke klas er uiteindelijk gewonnen heeft!

Dinsdag was trouwens wel leuk, groep 8 van de basisschool had in hun examen aardrijkskunde een vraag over het landbouw systeem van Nederland.. Het ging er over dat wij in Nederland werken met kassen. Door die kassen zouden wij de mogelijkheid hebben om het hele jaar door sla te laten groeien. Nou bijna heel de klas had die vraag dus fout, dus ging ik met alllll mijnnn boerennkennisss... hun even helpen! Nadat ik hun alles over kassen had verteld (wat ik er van wist). Was groep 8 aan de beurt, zij wilden mij namelijk een les Swahili geven.. Dat spreek ik nu dus vloeiend!

De afgelopen 3 dagen zijn ze hier erg druk geweest met planten. De meeste mensen hier in de omgeving hadden dat vorige week al gedaan, maar mama Grace en Mr. Aluanga wachten altijd totdat ze een seintje van de regering hebben gehad dat het planten echt kan beginnen! Dat hadden ze gehad en dus waren hier woensdag en donderdag heel druk met planten. Dinsdag hadden ze een stuk land bewerkt dat een stuk van het huis vandaan ligt! Er waren telkens 15 mensen bezig met planten.. Een drukke boel dus. Maar toen ik net terug kwam van school waren ze klaar! Of ja, ze hebben nu de mais geplant.. Als over een weekje de stekjes uit de grond komen gaan ze tussen de maisplantjes bonen planten.

Ik vind het trouwens verrassend leuk om zo op een boerderij te leven.. Het is eigenlijk best interessant om te zien hoe het planten en al dat gedoe met dieren gaat! Komt nog best wel veel bij kijken.. Ik verbaas me er trouwens ook echt over hoe veel geiten en schapen eten. Die beesten doen serieus niks anders dan gras eten, dag in dag uit.. Zelfs tijdens dat het er aan de andere kant weer uitkomt word er door die dingen gewoon door gegeten! Mafkezen!

Ik denk dat een groot gedeelte van jullie de film "kruistocht in een spijkerbroek" wel heeft gezien? Naar het gelijknamige boek van Thea Beckman. Dolf, de hoofdrolspeler gaat met een tijdmachine terug in de tijd en komt dan in een kruistocht terecht. Hij loopt mee in deze kruistocht en hij heeft een Ipod bij zich.. Tijdens een scene heeft een persoon belangstelling voor zijn Ipod en vraagt dan Hoe het mogelijk is dat er muziek uit een doosje komt? Nou serieus zonder grappen, dat is hier dus precies het zelfde.. Hoe vaak ik al wel niet de vraag heb gehad wat dat ding is. Als ik het dan uitleg vind het grootste gedeelte het maar een raar ding! Prachtig om te zien!

Wat ook wel leuk is om te weten, is dat alle grond hier van personen is.. Het is dus niet zo dat er een stuk bos of een stuk braakliggend terrein van de regering is.. Nee alles is van personen, dus elke boom en elk struikje is eigendom van iemand! Vond ik wel grappig, is toch wel anders dan in Nederland.. waar je hele stukken land hebt die worden beheert door het Brabant Landschap of soort gelijke organisaties!

Wat ik verder heel erg raar vind; ALLES IS HIER HARTSTIKKE DUUR! Als je in de supermarkt komt en een beetje rond kijkt naar prijzen van producten.. Echt niet normaal.. Het grootste gedeelte van de producten zijn of even duur of duurder! Het is bijvoorbeeld niet raar dat je voor een pakje kokoskoekjes 180 Khs betaald, ongeveer 1.50 euro.. Nou ik weet zeker dat je in Nederland voor een pakje Verkade niet meer dan 1.20 euro kwijt bent.. Dat is toch raarr? Mensen hebben hier al veel minder geld.. En wij klagen erover dat onze supermarkten steeds duurder worden? En het is niet zo dat, omdat ik een "mzungu" ben, ik meer moet betalen in de supermarkten.. Dat zijn gewoon de prijzen die met stickertjes of bordjes voor de producten hangen. Wat je namelijk wel vaak op straat ziet, als ik iets bij een kraampje of op een markt koopt. Proberen ze er altijd wat meer voor te vangen. Geef ze ook eens ongelijk, zou ik zelf ook doen!

Als mensen het hier over reizen hebben. Praten ze altijd over geld.. Je zult nooit iemand horen praten over afstand, kilometers of tijd.. Nee dat is niet belangrijk, het enige wat telt is hoeveel het kost om je bestemming te bereiken. Als je denkt dat het te lang duurt, ga je toch een dag eerder? Geen probleem! Ik begin er al een beetje aan te wennen.. De tijd bestaat hier gewoon niet.. Wie weet wie weet; komt er over 2 maanden nog een geduldige Tom terug. Lijkt me een beetje overdreven, maar je weet het nooit!

Mensen zijn hier trouwens echt geobsedeerd door Den haag.. Ze vragen mij echt enorm veel over die stad.. De reden is omdat er in het ICC nu zaak loopt tegen mensen die tijdens de vorige verkiezingen in Kenia voor veel geweld hebben gezorgd! De kranten staan er hier ook vol meeeee!

Echt heel raaar, vorig week maandag is een van de house-boys hier vertrokken voor een bezoek aan zijn zieke moeder. Hij zou dinsdag terug komen.. Maar donderdag was die nog steeds niet terug! Dus toen had mama Grace op zaterdag Collins (andere house-boy) naar Momias gestuurd om daar eens te informeren.. Bleek dat die jongen inderdaad zijn moeder had bezocht, maar die was helemaal niet ziek.. Hij was daar maandag tot en met woensdag geweest en toen daar vertrokken. Ik vond dit een heel raar verhaal en vroeg er naar bij mama Grace. Zij vertelde toen dat het eigenlijk hartstikke normaal is.. Die jongens komen en gaan zei ze.. Je kunt nog zo goed voor ze zorgen maar na een tijdje vertrekken ze, meestal zonder iets te zeggen! Ik blijf het heel raar vinden.. Maarjaa, nu is het dus aan de familie om uit te zoeken waar die jongen naar toe is gegaan! Het zou zo maar kunnen dat hij geld heeft gespaard, een ticket naar Nairobi heeft gekocht en hoopt daar het geluk te vinden..

Het grappigste dat ik deze week heb gezien, krijg ik gewoon niet meer van mijn netvlies af.. Ik was een les aan het geven en gedurende de hele les, had een meisje achterin de klas haar per gewoon in haar neus gestopt.. Zonder hem vast te houden met haar handen, gewoon alleen in haar neus.. Ik denk dat ze te weinig energie had om hem gewoon vast te houden en dus maar een andere oplossing had bedacht! Maar echt heel ziek.. vanaf het moment dat ik het lokaal binnen kwam totdat ik het lokaal verliet zat die pen in haar neus, wie weet zit die er nou nog steeds in.. Telkens als ik er aan moet denken schiet ik weer in de lach (Nu dus ook!)

Nou ik de stroom ondertussen alweer uitgevallen.. Ik hoop dat die uit is gevallen door het weer en niet dat het nog steeds niet goed gerepareerd is! We zullen het wel zien.. Ik wilde nu eigenlijk nog een aantal foto's gaan uploaden maar daar wacht ik nu toch maar mee totdat de stroom weer terug is. Want wie weet hoelang ik nu nog met deze accu moet doen..?





  • 12 April 2012 - 20:22

    Arjan:

    Hoi Tom,
    Wat een verhalen!! Ik had nog een keer gebeld naar Kenia Power, maar de stroom was uitgevallen, dus kon ze niet bereiken...
    Dank voor je uitleg over je heerlijke gerecht. Een soort aardappel/rijst vervanger bij de maaltijd denk ik dan maar.
    Wat leuk dat je ook de verschillen in de schoolcultuur zo treffend weet te verwoorden. Dat is toch een heel andere inzet dan dat je verwacht. Jammer dat het resultaat zo minimaal is.
    Het 'weglopen' van personeel heeft veel te maken met het verlies van 'face'. Ze kunnen op de een of ander manier hun werkgever niet confronteren met hun keuze om een andere baan te gaan proberen. Ze zullen ook onder geen beding praten over de redenen waarom ze tot die beslissing gekomen zijn.
    Toen ik daar werkte en in het verre oosten heb ik dat op dezelfde manier ervaren.
    Aan Jelle gaf ik het equivalent van heel veel pakjes koekjes mee in de vorm van jouw aandeel in...
    In Den Haag staat het vredespaleis en daarom worden die processen daar gevoerd. Carnegie (een hele rijke Amerikaan in die tijd) en de US waren hele gulle sponsors van het project. Het is daardoor erg raar dat de US het internationale strafhof niet erkent, maar ik geloof dat dit iets te ingewikkeld wordt voor je leerlingen.
    He Tommie, toch weer een iets te lang bericht wellicht op dit medium, maar ik heb geen ander adres van je. Dus dan maar op deze manier.
    Hier alles goed met de competitie, we krijgen erg veel complimenten over de service, het eten en de baan, dus dat zit helemaal goed.
    Zorg er wel voor dat die pen niet helemaal in haar neus verdwijnt tijdens jouw les! Want dan heb jij het gedaan...en leg dat maar eens uit in het Swahili.
    Tommie, ik kan het vaak genoeg herhalen: heel veel plezier in de komende 59 dagen, maar let op jezelf.

  • 13 April 2012 - 04:39

    Tom Van Den Biggelaar:

    He Arjan,

    Het is inderdaad een soort van vervanger voor aardappels/rijst!
    Ja het is echt sneu om te zien, de kinderen willen hun best wel doen.. Maar doordat ze gewoon zo weinig te eten hebben, kunnen ze zich slecht concentreren en is het resultaat alsnog nihil!
    Ah okee, ja ik vond het allemaal zo raar.. Maarja, als dat zo normaal blijkt te zijn zal alles wel goed zijn met die jongen!
    Haha ja, gelukkig heb ik tijdens mijn, 3 maanden durende, rechtenstudie wel iets geleerd over het ICC.. Dus meestal kan ik hun vragen wel beantwoorden! Het zijn vooral mede leraren of andere volwassenen die er vragen over stellen.
    Mooi dat iedereen weer zo te vrede is!

    Meestal doet de stroom het gewoon weer, af en toe valt die wel uit.. Maar dat is dan maximaal voor 2-3 uurtjes. Dusja, als het telkens maar voor zulke korte periode is maakt het niet uit. Zal zo meteen proberen wat foto's te uploaden.

    Groeten,
    Tom

  • 13 April 2012 - 05:48

    Tom Van Den Biggelaar:

    Het uploaden van de foto's is gelukt! Zo meteen ga ik even lekker een filmpje kijken. Die had ik in Nairobi een aantal gekocht maar heb er nog niet een bekeken!

  • 13 April 2012 - 07:41

    DJ:

    wat een geweldig verslag weer en prachtige foto's Tom!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 29959

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: