Dag 34, 35, 36 en 37 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Dag 34, 35, 36 en 37 - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Dag 34, 35, 36 en 37

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

17 April 2012 | Kenia, Butere

Ik was eigenlijk van plan om dit verslag gisteren al te plaatsen, maar mijn laptop was leeg en het onweerde zo hard buiten en ik dacht als ik hem nu oplaat en de bliksem slaat in zal dat wel eens vervelende gevolgen kunnen hebben! Dus vandaarrr, nu dit verslagg;

Op vrijdag kwam de "boommeneer" weer even wat bomen bewerken! Ook al had ik het een week eerder al zien gebeuren, ik blijf me er over verbazen hoe die man een boom in komt.. Echt bizar!
Een van de bomen was alleen te dik om goed vast te pakken, dus ging die gebruik maken van een touw.. Nou prima zul je denken! Hij doet het veilig.. Nou liep toch even anders.. Die man probeerde, met behulp van een lange tak, het touw zo over de eerste grote tak heen te hangen. Dit lukte voor geen meter en na een tijdje bleef het touw dus ergens aan vast zitten op die grote tak.. Ging die er aan aan hangen, toen de opmerking.. oh volgens mij moet het zo ook wel lukken! En ja hoor, die kerel gaat goed aan dat touw hangen en klimt omhoog.. GELUKKIG ging het goed, echt een idioot.. Wie weet waar het touw aan vast zat? Voor het zelfde geld zat die maar gewoon beetje klem.. Maarja, gelukkig ging het dus goed en klom hij veilig naar boven en kwam die 20 minuten later ook weer heelhuids naar beneden!

Wat ook wel interessant was, zaterdag kwamen ze nog even wat mais planten op een stukje grond achter het huis. Ik had toch niks te doen dus ging ik mee helpen! Maar er was ook een meneer hier die voor de regering werkte.. Hij deed iets van onderzoek en promotie over het "pull en push systeem". Dus kreeg ik tot in de puntjes uitgelegd hoe dat systeem werkte.. Nou het werkt dus ongeveer zo; de mais trekt een insect aan, dit insect is een soort van vlinder en komt met vele tegelijk.. Dus als dat beestje op jou maisveld terecht komt heb je een groot probleem en kan die zelfs je gehele oogst verwoesten! Dat is dus de pull in het systeem, de mais trekt die vlinder aan.. De push werkt als volgt; tussen de maisplanten zetten ze andere kleine plantjes neer. Deze planten hebben een stofje in zich dat de vlinders afstoot.. Dus komen ze naar het mais veld toe, maar dan merken ze dat andere plantje en gaan ze vervolgens weer weg! Maar waar gaan ze dan heen? Je kunt ze niet zo maar de compound van je buurman opsturen.. Dus zetten ze aan de buitenkant van het veld napuregrass neer. Dit zetten ze ongeveer op 70 centimeter van de mais en dan 3 rijen dik. De vlinders gaan vervolgens in het napuregrass zitten en leggen daar eitjes.. Alleen een groter probleem zul je denken? Maar nee hoor! Op het moment dat de vlinder de eitjes heeft gelegd verdwijnt hij weer en gaat uiteindelijk dood. De eitjes die hij gelegd heeft in het napuregrass zullen nooit uitkomen. In de stengels van het napuregrass zit namelijk een vloeistof die de eitjes kapot maakt. Dus zo komt er nooit een volgende generatie.. Ze zijn er hier van overtuigd dat op deze manier op de lange termijn van het beestje af zullen zijn! Maar het werkt op deze manier ook al goed, want het beestje wordt weg gejaagd van de mais en dus komt de oogst niet in gevaar. Eigenlijk kun je het zien als een soort van natuurlijke insecticide!

Toen van de week in de ochtend naar buiten liep (weet niet meer welke dag het was..) waren ze hier vuil aan het verbranden! Dat doen ze wel in kleine stapjes, op deze manier kunnen ze het vuur onder controle houden. Het as van het het vuil word gebruikt om lijnen aan te geven tussen de mais. Zo weet je waar je wel en waar je niet kunt lopen! Maaar echt ziekkk.. Ze gooien hier gewoon echt alles op het vuur.. Van plastic tot lege spuitbussen, blijkt hier normaal te zijn!

Wat mij de laatste dagen is opgevallen, is dat heel veel mensen hier zaden komen halen.. Mama Grace zei dat de meeste mensen hier niet eens het geld hebben om de zaden aan te schaffen. Als je geen zaden hebt heb je uiteindelijk ook geen eten.. Dus koopt mama Grace extra zaden in en die geeft ze dan weg aan mensen uit de buurt. Op deze manier kunnen de mensen hun eigen voedsel produceren en hoeven ze voorlopig dus niet te bedelen om een maaltijd op tafel te krijgen!

Zondag ging het kalfje voor het eerst naar buiten.. Dat beest rende alle kanten op, sprong overal tegen aan en probeerde alles op te eten! Echt een gestoord beest.. Er ligt hier in de tuin een berg stenen, omdat een van de zonen van mama Grace hier nog een huis gaat bouwen. Nou deze berg stenen vond het kalfje erg interessant.. Allemaal over heen rennen en springen, een wonder dat die zichzelf niet heeft bezeerd! Daarna was het echt mooi.. Collins ging dus met dat kalfje spelen alsof het een grote hond was, allemaal rennen en springen.. Zag er grappig uit!

Maar het prachtigste van deze week is toch wel gisteren gebeurd.. IK HEB EEN SCHAAP GEKOCHT! Ja, jullie lezen het goed.. Ik heb een schaap gekocht.. Ik weet eigenlijk nog steeds niet precies waarom, maar het kwam ongeveer zo..; Zondagavond tijdens het eten hadden we het er een beetje over wat ik deze week allemaal kan gaan doen.. Elke maandag is er een grote markt in Butere, dus hadden we besloten dat ik samen met Marvin daar een kijkje zou gaan nemen. Toen hadden we het dus over die markt, wat is daar allemaal te doen? wat kun je er allemaal kopen? Toen kwam het gesprek uiteindelijk uit op de grootschalige handel in dieren die daar is.. Ik vroeg een beetje naar de prijzen en hoe dat in zijn werking ging! Dus toen zei ik; meer voor de grap; ohh dan ga ik morgen een schaap kopen.. Hun lachen en vragen of ik dat serieus meende. Mij leek dat wel echt leuk om daar een schaap te kopen, om mee te maken hoe die handel daar daadwerkelijk gaat.. Leek mij een hele ervaring! Dus toen besloten we dat ik echt een schaap ging kopen! Omdat we het wel een beetje serieus wilde houden, hebben we wel iets gekocht dat ze hier ook nodig hebben. Mama Grace heeft namelijk wel 5 schapen, maar 2 zijn vrouwtjes en die anderen zijn kinderen van die 2. Een jongen en twee meisjes.. Dus een volwassen mannetjes schaap, om nog meer kindjes te maken, hadden ze hier nog niet! Dus was ons doell; vind een wit (jong) volwassen mannetjes schaap.. Daar gingen we dan, maandag morgen, op de motor richting Butere market! Eerst gingen we gewoon een beetje rondlopen op de markt, want op het moment dat jij een schaap hebt gekocht, neem je deze meteen mee.. Je kunt moeilijk met een schaap over de groente en fruit afdeling gaan wandelen. Dat beest zou alles opvreten! Dus liet Marvin mij eerst de rest van de markt zien voordat we richting de beesten liepen. De markt is echt gigantisch.. Er liepen daar echt duizenden mensen rond, zowel kopers als verkopers. Nadat we wel zo'n beetje alles hadden gezien was het tijd voor ons doel! We gingen een beetje op een afstandje staan zodat het gewoon leek alsof we niks wilde kopen.. Als je namelijk tussen de schapen door gaat wandelen zal iedereen proberen jou zijn "goed gezonde, sterke jonge schaap" te verkopen. Nadat we 20 minuten alle schapen hadden geobserveerd, hadden we 3 potentiëlen kandidaten.. Eigenlijk had Marvin 3 potentiëlen kandidaten, want ja.. mijn schapenkennis is eigenlijk niet van een heel hoog niveau. Deze 3 schapen gingen we even van dichterbij bekijken en 2 vielen er eigenlijk direct af doordat ze te oud waren. De laatste leek wel een goede, dus stuurde we er een meneer op af die voor ons zou onderhandelen.. Er zijn daar blijkbaar altijd dezelfde mensen, die voor jou willen onderhandelen.. Iedereen die daar dieren verkoopt kent ze ook en ze weten altijd veel meer van de prijs af te halen, dan wanneer jij zelf zou gaan onderhandelen.. Nou de eerste was echt een flop, die man was gestoord en wilde niet lager gaan dan 3500 ksh! Dat is echt veel te veel voor een schaap, 3500 Ksh is ongeveer 32 euro.. Terwijl de prijs voor een schaap hier eigenlijk tussen de 15 en 20 euro ligt.. Gelukkig had die onderhandelaar wel een vergelijkbaar exemplaar gezien. Nadat we dat beestje van dichtbij goed hadden bekeken, was deze ook perfect! Hij was alleen helemaal bruin van de modder, daarom hadden we hem van een afstandje niet voor een wit schaap aangezien. De eigenaar van dit schaap was veel reëler. We kregen het schaap mee voor 2000 Ksh all inclusive. Dat houd in dat hij even een check bij de dokter krijgt. De dokters zijn daar ter plaatste en zetten het dier ook gelijk op jou naam, daarmee is de koop officieel rond.. We hebben het schaap trouwens maar niet op mijn naam gezet, hij staat op Marvins' naam.. Ik was namelijk niet van plan om hem mee te nemen in het vliegtuig! We kregen er ook nog een nieuw touw erbij om hem vast te kunnen maken. Uiteindelijk hadden we onze witte ram dus voor bedrag van tussen de 18-19 euro aangeschaft! We waren te vrede!
Nu had die alleen nog een naam nodigg.. Nou dat was natuurlijk vanaf het begin al duidelijk.. Onze witte jongeman kreeg de naam "TOM"
Dan zit je alleen met een probleem.. Tom moest namelijk ook thuis komen, het huis is ongeveer vier tot vijf kilometer van de markt verwijderd.. Enja, heuveltje op heuveltje af met een schaap aan een touwtje schiet dan niet echt op! Maaaar gelukkig doen ze daar in Kenia niet moeilijk overrr... Tom mocht gewoon mee op de motor! Zijn poten werden aan elkaar vast gebonden en Marvin nam Tom gewoon op schoot. Zag er echt niet uit, heb er foto's van gemaakt en die zal ik straks ook proberen te uploaden.
Toen we thuis waren besloten we dat Tom aan het eind van de middag een grondige wasbeurt nodig had.. Maar eerst gingen we even naar Marvins' farm. We hadden namelijk groentezaadjes gekocht op de markt en die gingen we dus eerst even planten! Toen we bij Marvins' farm aankwamen had iemand van de gemeente alle takken weggehaald.. Niks mis mee zul je denken, maar het is niet zo dat ze het hier ook opruimen. Dus eerst waren we een uur bezig om alles weer een beetje te fatsoeneren. Nadat we alle takken in "firewood" hadden omgetoverd gingen we planten.. Dat was een kort karweitje en waren we binnen een half uur mee klaar!
Daarna ging ik terug naar mama Grace om samen met Collins Tom eens schoon te maken.. Dat ging serieus een stuk makkelijker dan ik had verwacht.. Hij bleef gewoon stil zitten en vond het allemaal wel prima! Na een half uurtje was Tom, de witte jonge ram, weer helemaal schoon en toen ging de andere witte jonge ram zich ook maar eens goed wassen.. Prima om een schaap aan te raken, maar daarna gun ik mezelf ook wel een goede wasbeurt!

Verder heb ik van de week alvast even een goed stoeltje uitgezocht voor mijn terugvlucht!

We hebben trouwens al afgesproken wat ik verder deze week ga doen.. Maar hier weet je het natuurlijk nooit, dus ik geloof pas echt dat ik ergens naar toe ga op het moment dat ik de bestemming heb bereikt! Morgen gaan we (als het goed is) naar Kakamega Forest, lijkt me echt vet. het schijnt een soort van klein wild life park te zijn.. Verder staat op Kisumu op de planning, dit keer niet the aga khan, maar het centrum en het meer!

Voor vandaag zijn er niet echt plannen gemaakt.. Zal zo meteen eens gaan kijken of er iets te doen is! Ook zal ik straks proberen om wat foto's te uploaden!


  • 17 April 2012 - 07:37

    Carlijn:

    Haha echt koeliejoelie om een schaap te kopen! Leuk dat het schaap je naam heeft gekregen Tom! Have fun nog deze week. Groetjes!

  • 17 April 2012 - 08:50

    Tom Van Den Biggelaar:

    Thankss Carlijn!

    Heheeee, het is me eindelijk gelukt om de foto's erop te zetten.. Het duurde echt een eeuwigheid. Elke keer viel de verbinding weer weg en kon ik opnieuw beginnen.. Toch heeft die een foto er wel dubbel opgezet! Maarja,, ze staan er nu in ieder geval wel op!
    Tom

  • 17 April 2012 - 08:53

    Carlijn:

    Mooie foto's Tom!

  • 17 April 2012 - 10:51

    Lissa:

    Hoi Tom,
    Wat een hilarisch verhaal van dat schaap, ik zie het helemaal voor me. Wat fijn dat Tom zo flexibel, hup op de motor, hup een wasbeurt, lijkt veel op zijn baasje!
    Julius is vast trots op je!

    OP 26 april (of 27) is er een koninginnedag feest van 19.00 uur tot 20.00 uur op de Nederlandse Ambassade. Wil jij ook mee dan regel ik kaartjes. Je mag vast bij je Keniaanse familie in Nairobi slapen.

    Ik sprak pas mijn vriendin Nelly (de dochter van Mama Grace) en zij vertelde dat de hele familie je heel leuk vindt. Erg ondernemend, heel veel kletsend en een beetje hyper (maar dat bedoelt ze positief)

    Spreek je snel live

    Groetjes Lissa

  • 17 April 2012 - 10:54

    Tante Harrietje:

    ha die Tom, ik heb net even je verslagen bijgelezen, heel druk gewerkt en nu lekker even de tijd hiervoor.
    ontzettend leuk,van dag tot dag te lezen wat je zoal meemaakt, wat een verhalen af en toe,bijna geen voorstelling van te maken. het allerbeste Tom, veel liefs uit geldrop . xx

  • 17 April 2012 - 11:02

    Lianne:

    Ha die Tommie,

    Tom, ik sta werkelijk perplex (jou kennende) wat een geweldige passie voor dieren Afrika jou bezorgd heeft. Bijna zorgwekkend wanneer je weer terugkomt naar Nederland!!!
    Geen studentenhuis maar een boerderij!
    Uit je verhalen/foto's blijkt dat je het enorm naar je zin hebt en ze zijn superleuk om te lezen.
    Tot schrijfs.
    Groetjes,
    Lianne en de rest.

  • 17 April 2012 - 11:44

    Tom Van Den Biggelaar:

    Beste Lissa,
    Ja Tom is inderdaad een braaf beestje! Dat van die motor vind ik nog wel het leukste, ik zie net dat die foto er niet op staat.. Zal hem zo meteen even zoeken en alsnog plaatsen.
    Oh ja klopt, dat vertelde Julius van de week aan de telefoon.. Volgens mij is dat de 26e.. Ik bel jou daar zo meteen nog wel eventjes over ;)

    Dankje Harriet!

    Haha nouuu Lianne, een boerderij is toch wel een beetje te veel van het goede.. Denk dat ik toch liever voor een smerig studentenhuis kies dan voor een boerderij! Dankjee!

    Groeten,
    Tom

  • 17 April 2012 - 13:03

    LIssa:

    Hoi tom,
    Mijn telefoon is even buiten gebruik. Ik had blijkbaar uitgezet en ik weet de pincode van deze simcard niet uit mijn hoofd. Dus moet ik wachten tot ik vanavond weer thuis ben. Bel morgen maar even.

  • 17 April 2012 - 13:07

    Rik & Koen:

    Hey Tom!
    Haha heel vet dat je een schaap hebt gekocht! Ook hele mooie foto's die je hebt gemaakt trouwens, nog heel veel plezier!

    Groetjes

  • 17 April 2012 - 15:24

    Tom Van Den Biggelaar:

    Lissa, ohh dat verklaard een hoop! Ik vond het al zo gek dat die niet werkte..

    Thankss Koen en Rik!!

    Tom

  • 17 April 2012 - 17:08

    Renate Visser:

    Wat een hilarisch leuke verhalen beleef jij zeg!

  • 18 April 2012 - 19:20

    Fam Van De Wetering:

    Hé Tom,
    We volgen je op afstand. Leuk om te lezen.
    Heel veel groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 29953

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: