School weer begonnen! - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu School weer begonnen! - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

School weer begonnen!

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

25 April 2012 | Kenia, Butere

Niet gedacht dat ik het ooit nog zou zeggen, maar ben blij dat de vakantie voorbij is.. Alles leuk en aardig, maar vond toch echt dat ik de afgelopen week te veel dagen niks te doen had. Nu de school weer is begonnen, kan ik teminste weer doen waarvoor ik hier gekomen ben!

Eigenlijk was het de bedoeling dat ik afgelopen maandag al naar school zou gaan. Maar omdat ik echt bijna door mijn geld heen was, hadden we toch maar besloten te gaan pinnen.. Ik vond het namelijk niet echt een fijn idee dat ik nog maar een paar honderd shilling had! Maaaar pinnen hier gaat toch wat anders dan in Nederlandd.. Het is niet dat je paar honderd meter loopt en binnen 5 minuten op terug bent.. Neeeneee, voor pinnen moet je hier toch echt naar Momias.. Wat toch al snel ander half uur reizen is! We zouden eigenlijk rond een uurtje of half 9 vertrekken, zodat ik naar de lunchpauze nog les kon gaan geven.. Maar omdat het zondagnacht nogal hard geregend had, moesten we wachten tot de wegen weer een beetje begaanbaar zouden zijn. Uiteindelijk zijn we rond half 10 hier aangelopen, nou duurde het ook nog eens tot kwart over 10 totdat er een matatu langs kwam.. Toen we daar in zaten bleken de wegen nog een totalte ramp te zijn en waren we uiteindelijk pas om 12 uur in Momias. Omdat het al 12 uur was en we pas net in Momias waren konden we de conclusie wel trekken dat het niet zou lukken om na de lunchpauze terug te zijn in Butere! Het pinnen ging vlot en toen gingen we nog even naar de supermarkt, omdat Momias een redelijk grote stad is hebben ze daar wel een supermarkt.. In deze supermarkt zag ik ineens in een koeling een tiental repen chocola liggen, de mensen die mij goed kennen weten dat ik helemaal niet van chocola hou, maar toch had ik er nu echt zin in.. Nou heb ik in mijn enthousiasme die reep chocola even in 5 minuten weg gewerkt.. Niet heel slim als je 5 minuten later in een matatu stapt! Gelukkig ging alles goed, en een koude cola blijft een goed medicijn. Over de matatu gesproken, elke keer maak je weer bizare dingen mee.. Dat ze als gekke rijden en er altijd mensen bij blijven proppen begin ik al een beetje aan te wennen, maar toch blijven er elke keer weer dingen gebeuren.. Zoals nu; op een gegeven moment stapt er een vrouw met een baby in, de matatu begint vrijwel meteen te rijden.. Paar honderd meter later kwamen we erachter dat die mevrouw nog een kindje bij zich zou moeten hebben... Hmmmm, die stond een halve kilometer achterons te huilen! De reden dat ze erachter kwamen was omdat die mevrouw er uit wilde springen.. Kun je een nog idioter idee verzinnen?? Je zou ook even kunnen zeggen tegen de bestuurder dat er nog iemand bij moest.. Gelukkig lette een van de "conducteurs" goed op en kon die de mevrouw tegen houden! Verder is het ook best normaal dat er in een matatu harde keniaanse muziek wordt gedraait.. Hier probeerd vervolgens de halve matatu al krijsend boven uit te komen, hoeft niet van mij.. hoeft niet! Omdat de terugreis goed opschoot, waren we uiteindelijk rond half 3 thuis.. Het was al te laat om nog les te gaan geven, dus zou ik dinsdag weer gaan.

Gisteren ging ik dan weer naar school, en omdat mijn tafel in de lerarenkamer een week ongebruikt was moest die eerst even schoon gemaakt worden.. Dat hoefde ik natuurlijk niet zelf te doen, daar werd een gelukkig leerling, die toevalling in de lerarenkamer stond, voor uitgekozen. Deze jongen had geluk, er lag namelijk binnnen handbereik een "oud velletje papier", hiermee kon hij mooi mijn tafel afdoen.. Dit "oude velletje" bleek alleen de rekening van Kenya Power te zijn, handigg!

Meteen toen ik op school arrvieerde merkte ik al dat er veel minder kinderen waren.. De headmaster had eerder tegen mij gezegt dat bijna iedereen gewoon naar school komt, en als ze het niet kunnen betalen dat ze het uiteindelijk later zitten.. Dit is blijkbaar dus alleen voor klas 8, hier heeft de school namelijk belangen bij.. Klas 8 is een examen klas en moet dus goed presteren, ze kunnen dus niet kinderen naar huis sturen.. Als ze dat wel zouden doen, zouden deze kinderen te veel missen en slecht scoren op hun examens. Dan zou de school veel vragen krijgen, vanuit de overheid, waarom ze zo slecht scoren? Maarja.. Die kinderen zijn er dus wel allemaal. Maar van de meeste klassen is maar weinig over, een voorbeeld; er zijn normaal 2 groepen 5.. beide hebben ongeveer 75 leerlingen, deze klassen zijn nu samengevoegd en halen met geluk nu de 30.. van de 150 zijn er nu dus maar 30 op school! De overige 120 kinderen lopen dus een enorme achterstand op.. De kinderen moeten 15 Ksh per dag betalen. Dit is voor de meeste gezinnen hier een flink bedrag en dat is ook de reden dat er veel kinderen niet zijn! Ik heb vanochtend samen met een andere leraar achter het tafeltje gezeten waar ze het geld "innen". Er zijn toch nog kinderen die geen geld bij zich hebben, vaak beloven ze het later te betalen. Hier maken ze nu nog niet echt een probleem van, maar volgens mij moeten ze dan wel aan het eind van de week betalen.. Anders mogen ze denk ik de tweede week ook niet meer komen!

Rond het middag uur kwam Frida langs op school, zij woont in Tilburg en is ook als vrijwilliger in Kenia. Julius heeft ons met elkaar in contact gebracht en we hadden al meerdere keren proberen aftespreken, maar zoals zo vaak in Kenia gaan dingen op het laatste moment niet door.. Gelukkig ging het gisteren wel door en het was echt heerlijk om een middagje Nederland te kunnen babbelen in Real Life! We zijn ongeveer tot 2 uur op school gebleven en daarna naar huis gegaan voor lunch. Omdat ik 's middags toch geen lessen meer had zijn we lekker thuis gebleven. Het was gezellig en omdat Frida tot zaterdag hier in de buurt is komt ze vrijdag waarschijnlijk nog even langs.

Vandaag ben ik ook weer naar school geweest en heb neuwe afspraken gemaakt met de headmaster.. Het was nu namelijk regelmatig dat ik op school was en eigenlijk niet heel veel kon doen.. Nu hebben we dus afgesproken dat ik gewoon maandag tot en met vrijdag naar school ga, maar alleen op de momenten dat ik zelf lesgeef.. Dus ik heb nu eigenlijk een soort van rooster van wanneer ik wel en niet op school moet zijn. De wiskunde lessen zijn bijna altijd voor lunchtijd en in principe ben ik 's middags dus vrij!Maar regelmatig vraagt een andere leraar of ik hem ergens mee kan helpen, of dat ik ( een gedeelte van) zijn les kan overnemen. Op het moment dat ik dus niks meer te doen heb ga ik gewoon naar huis, als ik iemand kan helpen blijf ik nog op school. Dus door deze nu afspraken zit ik teminste niet meer niks te doen op school! Als ik plannen heb gemaakt met mama Grace om ergens naar toe te gaan, laat ik dat gewoon weten en ga ik die dag niet naar school toe.. OPTIMAAL!
Vandaag had ik ook alleen lessen tot kwart voor twee, ik hoefde geen leraar te helpen dus kon op tijd naar huis.

Toen ik thuis kwam ging ik Collins een beetje mee helpen met Napure grass hakken.. Had ik tot nu toe nog niet gedaan en ik denk dat dit ook meteen de laatste keer was! De planten snijden op een of andere manier mij totaal open terwijl hij daar geen last van heeft.. Mijn rechterarm zit nu dus helemaal onder de striemen. Mijn westerse lichaam is echt een mietje vergeleken met het lichaam van de mensen hier! Ook met rietsuiker eten.. Echt niet normaal, mensen hier trekken die buitenkant hier gewoon met hun tanden er van af.. Even om het verschil aan te geven.. Ik geef een paar flinke klappen met een machette voordat deze "schil" er af is!
Enja, over verschillen.. Ze hebben hier een aantal grote suikerfabrieken staan, toch betaal je hier voor een kilo suiker 120 Ksh.. Dat is meer dan een euro! In Nederland is een kilo "VanGilse" nog goedkoper volgens mij...
Vanmiddag was Tom (het schaap) trouwens ook lekker bezigg.. Hij wilde kindjes maken met een ander schaap, alleen was het vrouwtje hier het niet echt over eens.. De bleef zich wilt verzetten en probeerde steeds weg te rennen (zitten nog steeds vast aan een touwtje). Maar Collins pakte dit vrouwtje schaap gewoon vast zodat Tom zijn gang kon gaan.. Het is namelijk zo hierr, als er lammetjes komen is dit gewoon weer extra geldd.. Deze lammetjes kun je namelijk voor ongeveer 1500 Ksh op de markt verkopen.. Maarja, het vrouwtjes schaap verzetten zich zo hevig dat Collins haar toch maar los liet, balen voor Tom! Maaaar wat er daarna gebeurde was nog wel het zieksteee van allemaaalll... Dat vrouwtjes schaak heeft al eerder lammetjes gehad. Een daarvan was een jongen en die hebben ze hier nog steeds, nou deze ZOON had Tom bezig gezien met zijn moeder.. Ik denk dat hij het er allemaal wel leuk uit vond zien, want nog geen 5 minuten later probeerde deze zoon hetzelfde te doen met zijn moeder.. Echt te bizarr... Wat zijn beesten toch een stelletje beesten!

Het weer word hier trouwens steeds slechter, het kan hele dagen bewolkt zijn en dat het om 13:00 al begint te regenen is ook geen uitzondering meer.. Er is dus ook veel minder zon, ofjaa.. hij is er wel, maar verstopt zich achter een dik pak wolken.. Ik vind het nog steeds warm, maar daar denken de mensen hier anders over.. Het is helemaal niet raar als iemand een dikke winterjas met handschoenen aan heeft! Doordat het steeds vroeger begint te regenen, valt er ook nog meer regen.. Je merkt ook dat de rivieren steeds breder en wilder worden, de stroompjes veranderen op dit moment echt in rivieren!

Ik ben er weer van doorr, zullen zo meteen wel gaan eten. Maaar ga eerst nog even buiten zitten, het is namelijk een keertje droog en helder. Dus ik ben even genieten van een prachtige sterrenhemel!

Ik zag trouwens ook dat ik voor het eerst mag gaan stemmen, was te verwachten dit..

TOM



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 29957

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: