Gekkenhuis - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Gekkenhuis - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Gekkenhuis

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 April 2012 | Kenia, Butere

De afgelopen dagen was het een compleet gekkenhuis hier! De minister heeft ons hier namelijk, met zijn hele circus, bezocht.. Er was hier gisteren een politieke meeting van ODM met ongeveer 100 mensen. Op woensdag waren ze al bezig met wat voorbereidingen, maar donderdag waren ze echt bizare dingen aan het doen.. Alle bomen werden netjes recht geknipt, ze zijn de hele dag bezig geweest om het gras netjes kort te maken.. Daar hebben ze hier geen grasmaaiers voor, ze gebruiken er een soort van lang dun mes voor. Mensen moeten vervolgens met dit lange mes mes, gehurkt heen en weer zwiepen over het gras.. Fysiek erg zwaar dus! Ennn, dan moet je voorstellen dat hier ongeveer 2 hectaren aan gras is.. Nou daar zijn ze dus wel even mee bezig geweest! Vervolgens werd de heg nog mooi recht geknipt. Okeee, dit kon ik nog wel begrijpen.. Ik snap dat je de tuin voor zo'n meeting netjes op orde wil hebben! Maaaar er waren dus ook nog een tiental mensen buiten de compound bezig.. Alle kuilen op het zandpad richting het huis werden netjes dicht gegooid. De takken van de struiken en bomen die (gedeeltelijk) over de weg hingen werden weg gehaald en ook hier waren mensen bezig om het gras netjes kort te maken! Verder waren er donderdag al 3 koks aan het werk om voorbereidingen te treffen voor het eten dat ze vrijdag zouden krijgen. Dit was overigens niets, vrijdag zelf liepen hier namelijk 7 koks rond!
Vrijdag kwam de minister hier uiteindelijk eind van de morgen aan, eerst ging hij samen met zijn circus en mama Grace 2 begrafenissen bezoeken.. Het is hier namelijk zo, als politiek leider moet je altijd begrafenissen bezoeken.. Als je dat niet zou doen, is de kans dat je volgende verkiezingen weer gekozen wordt nihil! Natuurlijk zit die meneer bijna altijd in Nairobi, maar dan moet die iemand van zijn close poltieke vrienden sturen.. Maar op het moment dat hij zelf in de buurt is, word van hem verwacht dat die zelf zijn hoofd laat zien!
Nadat ze de begrafenissen hadden bezocht, kwamen ze hier weer terug en rond een uurtje of 3 kwamen alle andere personen die verwacht werden hier ook heen.. Ik denk dat er uiteindelijk wel meer dan 100 mensen waren, een drukke boel dus! Van de politieke meeting zelf heb ik niet echt iets mee gekregen, het was de bedoeling dat die alleen gehouden werd met de minister, zijn chairmannen en wat andere belangrijke personen van ODM uit het Butere district. Heb een beetje van een afstandje staan toekijken en zo ongeveer niks opgevangen, mijn Swahili is toch nog niet zo goed als ik dacht! Verder heb ik de heletijd beetje met een van zijn bodyguards staan praten.. Was een toffe gast en ik dacht, kan nooit kwaad om die te vriend te houden!
Nadat de meeting was afgelopen ging iedereen eten, toen snapte ik ook ineens waarom er zoveel koks de afgelopen dagen hier hebben rond gelopen.. EEN HOEVEELHEID ETEN! Niet normaal.. Het was trouwens wel laat toen de mensen aan hun "lunch" begonnen, het was al rond een uurtje of zes. Toen iedereen een hapje had gegeten gingen de meeste mensen naar huis, alleen de belangrijkere mensen bleven nog eventjes en die konden allemaal nog even een persoonlijk praatje met de minister krijgen.
Ik was trouwens echt zo nieuwsgierig, de bodyguard had de hele middag een koffertje bij.. Het werd me duidelijk dat het belangrijk was en dat het van de minister was, maar ik wilde echt weten wat er in zat.. Helaas weet ik dat nu nog steeds niet! Balen! Rond een uurtje of 8 vertrok de minister uiteindelijk. Mama Grace is overigens net al weer opgehaald door een van zijn chaffeurs, er stonden weer begrafenissen op de planing!

Donderdag ben ik tot het eind van de middag naar school geweest, had zowel 's ochtens al 's middags lessen. Vrijdag had ik eigenlijk ook 's middags een les, maar die had ik om kunnen ruilen met een andere leraar zodat ik eind van de ochtend al naar huis kon. Was zeker beter, want ik wilde graag die meeting bijwonen! Vrijdag morgens regende het echt super hard.. Het was voor het eerst sinds ik in Kenia ben, dat het echt hard regende toen ik ergens heen moest.. Maarja, wij Nederlanders staan tenslote bekent om ons gevecht tegen het water.. Dus niet huilen, jas aan (was ook de eerste keer in Kenia dat ik mijn jas aan had) en gaan met die banaan! Nou... dat kwartiertje lopen in de regen viel toch best tegen! overal lagen enorme plassen, de paden waren totaal zo modderig dat je bijna elke 10 meter op je plaat ging en uiteindelijk was ik echt zeiknat toen ik op school aan kwam! Ik denk dat ik volgende keer toch maar een paraplu mee neem..
Achja, het is maar water!

Ik begin de Nederlandse douche nou toch wel echt te missen.. Opzich is er niks mis met het teiltje water hier hoor! Maar ik word er nu onderhand wel schijtziek van dat je elke morgen eerst ongeveer 20 muggen aan het kapot slaan bent, met een soort van rietenknuppel, voordat je veilig kunt gaan badderen.. Je bent eerst tien minuten goed aan het zweten, voordat je jezelf lekker kunt gaan insoppen! Maar ik heb eigenlijk niet te klagen, mag al blij zijn dat ik mezelf elke dag kan wassen! Er zijn namelijk genoeg mensen hier die dat niet willen/kunnen doen..
Over muggen gesproken, afgelopen nacht waren er echt enorrmmmm veel insecten! Die komen hier eens per jaar uit, leven een dag en dan moet je weer een jaar wachten.. Je kunt ze wel vergelijken met vliegende mieren, alleen zijn deze dan wel een maatje groter! Toen ik 's ochtens wakker werd lagen er bij alle buiten lampen enorm veel van die doden beesten, echt honderden per lamp! Mr. Aluanga vertelde dat er mensen zijn die ze hier vangen en dan frituren.. Het blijkt hier een echte lekkernij te zijn.. Collins kwam ook nog naar mij toe en vroeg of wij "deze beesten" ook hebben in Nederland, ik zei dat wij ze niet hebben en hij was verbaasd.. wanttt; dan eten wij dit lekkernij ook niet...? Nee doen we inderdaad niet Collins! Collins vertelde vervolgens het zelfde verhaal als Mr. Aluanga.. Ik vroeg of je ze ook zo kunt eten? Enjaa hoor.. daar ging een levend insect zo Collins mond in! Lekkerr..

We hebben trouwens besloten om Tom het schaap in de verkoop te gaan doen.. Zijn gedrag is echt te slecht, tja.. Jonge Tommetjes zijn nou eenmaal lastig op te voeden! Maar hij valt nu iedereen aan (herkenbaar), niet alleen mensen maar ook de andere schapen.. En als die ze niet aan het aanvallen is probeert die ze te verkachten (niet herkenbaar)! Mr. Aluanga gaat vanmiddag eerst voor een paar dagen naar Nairobi, hij heeft een oogopperatie achter de rug en moet nu even op controle! Als hij terug is uit Nairobi brengen we Tom naar de markt, verkopen hem en gaan we vervolgens een goede brave vervanger voor hem zoeken!

Tom

  • 29 April 2012 - 10:33

    Thuisfront:

    het is toch wat om een Tommetje op te voeden; uit ervaring weten we dat het uiteindelijk wel goed komt.
    wat een leuk verslag weer en je weet hè dat badkamer wordt opgepimd dus dat wordt lekker douchen straks

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 29955

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: