Kip slachten - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Kip slachten - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Kip slachten

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

01 Mei 2012 | Kenia, Butere

Ik had verwacht dat deze vraag vroeg of laat wel een keer zou komen.. En ja hoor, vandaag was het zo ver; "Tom, wil jij de kip slachten vandaag..?"

Al vanaf het moment dat ik wist dat ik deze reis ging maken, wist ik dat deze vraag zou komen! Van te voren was ik heel duidelijk; "dat doe ik wel". Maar nu deze vraag zo echt aan mij gesteld werd moest ik toch wel even goed na denken.. Ik vond het een rare gedachten, dat je echt iets gaat dood maken! Maar ik heb uiteindelijk toch besloten om het te doen..
Waarom? Ik eet al mijn hele leven vlees en heb daar nooit moeilijk over gedaan. Je weet dat er dieren voor geslacht worden en of een ander het nou in een slachthuis doet of jij zelf thuis, er gaat een dier dood voor jou maaltijd. Dus besloot ik; "Tom als jij het lef hebt om dieren te eten, moet je ook het lef hebben om voor je eigen vlees te kunnen zorgen!" Het viel me toch wel een stuk zwaarder dan ik had verwacht! Natuurlijk weet je dat er dieren gedood worden voor jou vlees, maar als je het zelf moet doen is het toch wel raar.. Al moet ik wel zeggen dat het, denk ik, hier makkelijk is dan in Nederland, hier word je al veel meer geconfronteerd met het dier.. Namelijk elke avond als je de pan open doet staart een kippenhoofd jou aan en niet een filetje..
Achteraf gezien vind ik het wel goed dat ik het gedaan heb, ik weet nu hoe het is en ben een hele ervaring rijker! Ik denk dat ik voortaan ook wel anders tegen "dat stukje vlees" aan zal kijken, maar wees niet bang, ik word geen vegetariër hoor!
Het proces zelf liep trouwens een stuk minder soepel dan ik had gehoopt.. Met je linkervoet moet je op zijn poten gaan staan en met je rechtervoet ga je op zijn vleugels staan. Zo voorkom je dat de kip ontsnapt! Alleen denk ik dat het mes niet scherp genoeg was, het duurde namelijk best lang voordat de kip echt onthoofd was.. Nadat zijn hoofd er volledig af was, spoot er aardig wat bloed uit zijn nek.. Het kwam ook op mijn benen terecht, hier schrok ik zo van dat ik weg sprong.. En ja het is waar wat ze zeggen over onthoofden kippen.. Die kunnen gewoon nog een heel stuk rennen! Ik denk dat de kip uiteindelijk 30 seconde later is overleden.. Toen heb ik mezelf even een goede waspartij gegund en ben ik gaan kijken hoe Dorrit de kip ging plukken en schoonmaken. Hierbij sneed zij zichzelf overigens nog in haar vinger! De kip is ondertussen op de bbq geweest en die zullen we vanavond op eten..

Vandaag waren ze bezig met het repareren van de keukenvloer.. Dat gebeurd hier niet met cement of stenen, nee daar hebben ze hier natuurlijk(e) koeienpoep voor! Er was dus vandaag de hele dag een mevrouw bezig om koeienpoep, (gemengd met een beetje zand) met haar blote handen, uittesmeren over de keukenvloer.. Het is ondertussen al opgedroogd en je er alweer op lopen! Lekkeerr..

Mama Grace en Mr. Aluanga zijn op dit moment allebei in Nairobi. Mr. Aluaga al vanaf zaterdag en mama Grace is zondagavond vertrokken. Mr. Aluanga moet even langs het ziekenhuis voor een controle, hij heeft een oog opperatie achter de rug! Verder hebben ze woensdagavond een Dinner omdat Pablo, de vriend van een van haar dochters, groenlicht heeft gekregen om hier te komen wonen. Hij is namelijk een Colombiaan die verhuist is naar Luxenburg, maar daar heeft die maar kort gewoond, want hij en zijn ouders zijn toen bijna meteen verhuist naar Duitsland. Hier heeft hij eigenlijk altijd gewoond! Vorige week heeft hij te horen gekregen, dat hij in Kenia mag komen wonen en dat moest gevierd worden.. Vandaar het Dinner! Mama Grace en Mr. Aluanga zullen donderdag weer thuis komen.
Omdat Mama Grace naar Nairobi moest, wilde ze graag dat Dorrit terug kwam om voor mij te koken.. Dorrit was de kok die hier eerste maand was en zij spreekt goed Engels.. De kok die er de laatste weken is veel minder.. Dorrit is 3 weken geleden naar Nairobi vertrokken om te trouwen, maar was na 2 weken ook al weer gescheiden.. Tja, het was zo'n huwelijk dat door vrienden, kennissen en familie was opgezet. Het was een grote flop, haar man gaf haar maar 10 Ksh per dag om eten te kopen.. Dat is natuurlijk niet te doen, dus is ze vrijwel meteen terug gekomen! Mama Grace had van te voren met Dorrit gepraat en haar het huwelijk afgeraden.. Dorrit schaamde zich heel erg, was alweer meer dan een week in haar ouderlijk huis, 500 meter verderop, maar was nog niet langs geweest.. Dus toen moest ik bellen om te vragen of ze voor mij wilde koken deze week en toen kon ze natuurlijk geen nee zeggen!

Gisteren was ik 's morgens naar school geweest en zou ik 's middag een wandeling gaan maken richting een plek waar apen zouden zitten.. Nou het was echt een grote flop! Het was te ver lopen, ze hadden gezegd dat het ongeveer 700 meter zou zijn.. Nou ik weet niet hoe het met hun 700 meter zit, maar ik zou eerder zeggen 7 kilometer! Toen we aankwamen bij de plek waar de apen zouden zijn, vertelde een meneer dat ze weg waren gevlucht door het slechte weer van de afgelopen weken.. Dat hele stuk dus voor niks gelopen. Ik had ook al de hele dag buikpijn en was ondertussen goed chagrijnig.. In het zelfde dorpje leeft een meneer in een bos, hij leeft echt alsof het 1800 is.. Alles wat hij eet, waar zijn hutje van is gebouwd of wat hij aan kleren draagt (dit is niet veel) komt uit zijn bos! Het was echt apart om te zien, die meneer zat daar half naakt midden op de straat.. Echt heel bizar! Ik heb ook een foto gemaakt, ik zal kijken of het lukt om deze te uploaden.
Gelukkig pakten we op de terugweg een motor, toen waren we zo thuis! Toen we thuis kwamen voelde ik me er niet beter op.. Ben dus op bed gaan liggen maar bleef me beroerd voelen. Uiteindelijk ben ik nog wel even mijn bed uitgekomen, heb wat warm water gedronken en ben toen om 7 uur al gaan slapen. Vanochtend voelde ik me gelukkig alweer een stuk beter, ik denk dat ik iets verkeerds gegeten had..

Vandaag zijn er trouwens een aantal duiven hier afgeleverd. Collins vertelde dat het hier normaal is om duiven te eten. Het word hier gezien als een soort van kip! Ook de eieren worden gewoon gebruikt. Collins heeft vandaag in het kippenhok een apart optrekje in elkaar geknutseld voor de duiven.

De Keniaanse televisie is echt niet veel.. Ik ben al geen fan van GTST, maar deze soaps slaan echt werkelijk nergens op! Het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien is deze reclame;

http://www.youtube.com/watch?v=QdXvgrraezE

Die is wel echt heel vet!

Tom


  • 01 Mei 2012 - 22:31

    Sanne:

    Wat een geweldige dingen maak je mee en wat schrijf je het geweldig op! De coca cola reclame is inderdaad geniaal :)
    Geniet er nog even van, voor je het weet ben je weer in Nederland! x Sanne

  • 02 Mei 2012 - 08:50

    Thuisfront:

    Ha Tom
    Dapper hoor, jouw kip-avontuur. Wat zullen we eten als je weer thuis bent...Kip?
    Geniet nog van alles en lieve groetjes van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 29960

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: