Top weekend! - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu Top weekend! - Reisverslag uit Butere, Kenia van Tom Biggelaar - WaarBenJij.nu

Top weekend!

Door: Tom van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 Mei 2012 | Kenia, Butere

Ben ik weer, is alweer een week geleden dat ik iets geschreven heb.
Afgelopen woensdag, donderdag en vrijdag waren de laatste vakantie dagen. Vanaf maandag zou de school weer "echt" open zijn. Dan zouden alle kinderen weer terug komen! Toen ik donderdag na mijn lunch weer terug naar school liep regende het heeeeeeel hard. Aan beide kanten van de weg was een kolkende modderstroom ontstaan. Het blijft bizar hoeveel water hier in een korte periode kan vallen!

Vrijdag heb ik geen les gegeven. Ik had alleen 's middags les en omdat Julius, Lissa en Juliette rond die tijd ook hier zouden arriveren had ik op school gezegd dat ik niet zou komen. Uiteindelijk waren de Nederlanders hier rond een uurtje of twee, keurig op tijd. Toen we, in het Nederlands, hadden bijgekletst gingen we even een rondje over de compound maken. Het huis, de landbouwgrond en de koeien werden bezichtigd. Ook Tom het schaap kwam aanbod, ik vertelde hoe gevaarlijk die is.. Maar Julius was eigenwijs en kon hem wel eventjes aaien, nouu uhmm.. niet dus!
Nadat Julius een beetje was hersteld van zijn verwondingen gingen we lunchen. Het was ondertussen 4 uur 's middags. Na een uitgebreide lunch gaven de Nederlanders aan dat ze het wel leuk vonden om de school, waar ik lesgeef, te zien. De lessen waren al wel afgelopen, maar er is altijd een watchman en meestal zijn er ook nog wel wat leraren na schooltijd. Onderweg kwamen we Marvin tegen, hij vertelde dat the head and The deput nog op school waren. Op school werd er eerst even kennis gemaakt, al snel veranderde het onderwerp in Keniaanse politiek. Toen besefte Lissa, Juul en ik dat we daar nog wel even zouden zitten. Politiek is namelijk een erg populair onderwerp onder Kenianen en ze kunnen er echt een eeuwigheid over doorgaan! Na een kwartiertje vonden wij het welletjes geweest. Marvin en ik gingen Lissa en Juul de school laten zien. Terwijl Julius, the head and the deput lekker door konden discussiëren. Nadat we door de gangen, of te wel over het gras, door zand en modder het lokaal hadden bereikt waar ik les geef werden door Lissa en Marvin de verschillen tussen de lessystemen door genomen. Terwijl zij zich aan uitsloven waren voor het bord, zaten Juul en ik als keurige studenten toe te kijken. Nadat de vermenigvuldigingen, breuken en wortels uitgebreid waren behandeld was het tijd om terug te gaan naar het kantoor van the head. De mannen waren ondertussen ook klaar met het oplossen van alle politieke problemen en het was tijd om weer naar huis te gaan. Het stond op het punt om los te barsten, gelukkig waren we net op tijd thuis. Toen we thuis kwamen hebben we weer wat zitten relaxen en kletsen. Na een tijdje hebben we ook nog een hapje gegeten, iedereen zat nog aardig vol van de uitgebreide lunch, dus veel gegeten werd er niet. Na het eten was het echt geniaal, het was al een wonder dat de stroom het deed, maar toen we televisie gingen kijken werd er op de Keniaanse televisie een stukje van de huldiging van Ajax uitgezonden, hoe vet is dat? Onze avond was compleet! Na wat andere, veel minder interessante sportberichten gingen we slapen, zaterdag was namelijk een grote dag! De rally van ODM in Momias..

Zaterdag was het dan zo ver, de Rally van ODM in Momias. Een rally is een politieke bijeenkomst waar politici van een partij hun achterban toespreken. Er werd gefluisterd dat de grote man van ODM, Raila Oding tevens Prime minister van Kenia, zelf zou komen.. Door dit gerucht werden er veel bezoekers verwacht!
We zouden rond 9 uur vertrekken en hadden een taxi geregeld, de jongen was keurig op tijd alleen moest de auto nog even gewassen worden. Rond half 10 reden we dan aan richting Momias. Juul en ik opgepropt in de achterbak, leek ons een leuk idee.. was het niet! Gelukkig is de afstand naar Momias niet lang en omdat we een taxi hadden gaat het lekker snel. Was nu maar een half uurtje rijden, stukken beter dan 2 uur zweten in een stinkende matatu. We waren alleen wel erg vroeg voor de rally, deze zou namelijk pas rond 3 uur beginnen.. Nou hadden Lissa, Juul en ik al zo iets van; "leukkk zo'n politieke, maar laat ons maar lekker rondslenteren in het centrum. Nu we ook nog eens 4-5 uur moesten wachten tot het zou beginnen leek het een lange dag te worden. Juul en ik besloten maar een rondje te gaan maken over het enorme grasveld. Ook al was het nog zo vroeg en zou het nog lang duren voordat de rally zou beginnen was het al erg druk! Er waren enorm veel mensen aan het dansen, kletsen, discussiëren of meehelpen opbouwen. Met al dit entertainment was er voor ons genoeg te zien, er was ook nog een groep slangenmensen, of ja 75% was kind, die een optreden gaf. Er liep ook een man rond die ijsjes verkocht en heb dus mijn eerste ijsje gegeten sinds dat ik in Butere ben, heerlijk!
Toen Julius rond half een voorstelde om Momias in te gaan gingen wij natuurlijk mee. Julius moest even naar de bank en Lissa, Juul en ik zzijn een lekker chips en frisdrank lunch gaan halen. Toen we terug kwamen bij de rally waren we onze goede plaatsen in de tent van de prime minister kwijt. Maar Julius met zijn vlotte babbel en goede contacten had zo weer nieuwe plaatsen geregeld. We gingen er zelfs op vooruit, van de laatste naar de derde rij. Zaten wij daar, als vier gewone Nederlanders tussen minister, hoogwaardigheidsbekleders en andere belangrijke Kenianen. Rond half 4 bleek dat de heer zelf ook echt zou komen, er kwam een helikopter over en een of andere lompe bodyguard kwam de tent nog eens screenen. Toen alles in orde bleek lande de helikopter. Toen Raila Odinga er uit kwam was de reactie van de mensen echt prachtig.. Iedereen begon te schreeuwen, springen en dansen.. Was zo mooi om te zien, duizenden mensen tegelijk zo opgewekt! Prachtig! Uiteindelijk zat hij een meter of vier bij ons vandaan. Hier bleef hij ongeveer een uurtje zitten en allemaal andere mensen gingen spreken. Het publiek vond dit helemaal niet interessant, ze waren voor Raila Odinga gekomen en nu hij er was wilde ze hem horen spreken. Toen er grote donkere wolken zich boven Momias gingen vormen werden de mensen ook een beetje boos, het werd tijd dat Raila ging spreken! Toen stond hij ineens op en liep naar een hokje achter in de tent, ik dacht echt; hij zal er toch niet vandoor gaan..?? Maar gelukkig kwam hij snel terug en nu ging hij spreken. Na 6 minuten was hij hier ook weer klaar mee. Gelukkig waren de mensen daar al te vrede me. Ik zou namelijk niet weten wat er gebeurd als daar de pleuris uitbreekt.. qua veiligheid was het namelijk echt slecht geregeld. Er was wel redelijk veel politie maar fatsoenlijke dranghekken kennen ze hier niet. OP het laatste moment besloten ze dat het toch wel handig was om dranghekken te hebben. Dus werden er bij een boom op het veld wat takken afgehakt, deze werden in de grond geprikt en daar tussen werd een touwtje gespannen.. Jaaaa, dat zal vast duizenden mensen tegenhouden.Na Raila spraken nog een aantal andere ministers. In totaal spraken Raila en zijn ministers in totaal misschien net tien minuten. Daar heb je dan de hele dag op staan wachten? maar ja, de mensen waren er te vrede mee en daar draait het om. Toen de ministers klaar waren spraken er nog een aantal leden van het parlement om te laten zien dat ze nog steeds in ODM zitten. Vorige week is namelijk de man onder Raila opgestapt en heeft zijn eigen partij opgericht.. Er gingen geruchten dat ook andere mensen van ODM met deze man mee zouden gaan. Deze moesten dus even hun koppieee laten zien om te bewijzen dat ze nog steeds in ODM zitten. Ondertussen werd het steeds donkerder en donkerder, het zou elk moment los kunnen barsten. Toen leden van het parlement klaar waren met spreken zaten Raila en een aantal ministers alweer in de helikopter. De hoogwaardigheidsbekleders en ministers die niet met de helikopter waren gingen er vandoor in een tiental toyota prado's, landcruisers, landrovers en andere dikke SUV's. De heli was nog maar net opgestegen of het barsten los. Gelukkig kozen de meeste mensen ervoor om naar huis te rennen, want onder de partytenten was het ondertussen al veel te vol. Binnen no time was het grasveld veranderd in een groot meer van 3 cm diep. Gelukkig kwam onze taxi ons voor de tent ophalen. Met zo'n taxi gaat alles echt veel sneller, maar het is ook wel een stuk duurder. Omdat we nu met vier Nederlanders zijn is dit prima te doen. Zondag stond op de planning om naar Kisumu te gaan en gelukkig kon die jongen ons de volgende dag ook daar heen brengen. Toen we thuis kwamen gingen we snel eten, een lunch van chips en frisdrank is misschien wel lekker maar echt vullen doet het niet!

Zondagmorgen vertrokken we in alle vroegte naar Kisumu. We vertrokken iets over acht en waren nog voor half 10 in Kisumu, zo kan het dus ook.. stukken beter dan drie en half uur in een matatu.
In Kisumu besloten we eerst naar een plaats te gaan waar de vissers vertrekken. Vanuit het centrum pakten we een tuktuk naar het vissersdorpje, niks mis mee.. totdat het asfalt is afgelopen. Niet te genieten, op zo'n hobbelig zandweggetje stuiter je echt alle kanten op met je tuktuk! Het was ongeveer 20 minuten rijden en toen we aankwamen werden we meteen besprongen. We konden namelijk voor maar 30 euro een rondje maken op het meer, dacht het niet! Eerst gingen we een beetje rond kijken en foto's maken. Daarna besloten Juul en ik dat we toch wel graag even het meer op wilden. Julius had voor ons geregeld dat we voor 300 Ksh een rondje van 10 minuten konden varen, primaa! Alleen waren we nog geen 10 meter aan het varen, of we kregen al het prachtige aanbod om voor maar 1500 ksh even wat nijlpaarden te gaan bekijken. Wij hadden zo iets van ja het zal wel, maar wij blijven gewoon bij de afspraken die jij met Julius hebt gemaakt knakker! Toen die idioot het daarna nog 4x vroeg had ik er aardig de pee in, zwaar irritant. Het humeur van die man was er ook niet beter op geworden, die had natuurlijk gehoopt veel meer te kunnen verkopen, jammer volgende keer beter. Het rondje zelf was overigens wel erg leuk, het was mooi en ik vond het vet om zo dicht langs mangroves te varen! Het meer zelf was trouwens wel echt goor, het had een bruine kleur en nu snap ik heel goed waarom ze het sterk afraden om in het Victoriameer te zwemmen.. Na het boottochtje hebben we op een "terrasje" nog een lekkere koude soda gedronken. In het vissersdorpje hadden ze ook een winkeltje waar ze allemaal gerecyclede producten verkochten. Deze tassen, hoeden en andere producten gemaakt van plastic en gedroogd riet waren gemaakt door de plaatselijke bevolking. Julius heeft hier een aantal dingen gekocht voor zijn bedrijf, als promotie van ecotoerisme.
Gelukkig hadden we op het hobbelige zandpad terug motors, deze schudde een stuk minder dan tuktuks. Deze motors brachten ons naar het Tilapia Beach Resort, hier gingen we heerlijke verse Tilapia eten. Onderweg van het vissersdorpje naar Tilapia Beach kwamen we ongetwijfeld door het rijke deel van Kisumu, echt gigantische huizen, eigenlijk gewoon paleizen! Het Tilapia Beach Resort is ook een plek voor de rijkere mesnen, dit was ook wel te zien.. Niet alleen omdat het er prachtig uit zag, maar ook aan het aantal auto's en Muzungu's. Juul en ik waren zeker niet de enigste! Het uitzicht was echt prachtig, we zaten recht aan het meer. Het duurde alleen wel erg lang voordat ons eten er was. Terwijl het bij andere mensen veel sneller ging. Volgens onze ober kwam het door onze bestelling, wij hadden namelijk ook frietjes. Wij dacht het eerder dat het kwam doordat onze grote vriend Steve, de ober, een schoonmaker bleek te zijn. We moesten dan wel lang wachten maar de verse vis was ook echt heerlijk! Na het eten zou Steve voor ons een taxi bellen, maar ook dit duurde veel te lang. Toen zij Julius en ik even naar een plek dichtbij het Resort gelopen waar een aantal tuktuks stonden, deze hebben ons toen naar de standplaats van de matatu's gebracht. Hier werden de wegen van de Nederlanders weer gesplitst. Het duurde lang voordat onze matatu vertrok, maar toen die eenmaal op weg was schoot het ook erg goed op. We stapten ook uit in Yala en hebben dus ook een langer stuk met motors gedaan, dit is sneller. Hierdoor waren we nog best op tijd thuis. Na het eten was ik op tijd mijn bed ingedoken, want ik was toch best moe van het afgelopen weekend!

Gisteren was het openingday, ik had verwacht dat alle kinderen wel weer op school zouden zijn. Dit bleek niet het geval. Er waren zelfs nog minder kinderen dan afgelopen drie weken. Het blijkt hier heel normaal te zijn dat de eerste dag na de vakantie heel weinig kinderen op komen dagen. De kinderen die er wel waren werden aan het werk gezet om het terrein van de school netjes te maken, vrijdag is namelijk education day en dan moet de school er perfect uitzien.. Door al dit gedoe waren er niet echt lessen, een aantal leraren was ook niet op school en omdat ik niet echt iets kon doen ging ik ook maar weer naar huis!

Vandaag waren bijna alle kinderen wel weer op school. 's ochtends waren er weer gewoon lessen maar 's middags stond alweer in het teken van education day. Kinderen waren weer druk bezig met gras slashen en grond omspitten. Ik ben benieuwd hoe de rest van de week er uitziet.. Op dit moment lijkt de education day belangrijker dan een week education! Ik had 's middags geen lessen maar dacht misschien kan ik ook wel iets meehelpen. Hoppaaa, Tom ging broches knutselen.. Mijn grootste talent! Toen ik met een liniaal lijntjes aan het trekken was kwamen er meteen twee leraren naar mij toe dat ik wel een kunstenaar leek.. Ja natuurlijk, elke randdebiel kan nog wel lijntjes trekken met een liniaal! Toen het slijm was opgedroogd vond ik het ook wel weer welletjes geweest, zo'n fan van knutselen ben ik nou ook weer niet. Dus ging ik maar eventjes naar het kantoor van de head, is altijd wel wat te kletsen. Maar echt bizar.. aan dat machtsmisbruik zal ik echt nooit wennen. Zijn schoenen waren vies, dus roept hij een kindje die ze dan schoon kan gaan maken. Nou ik zou het wel weten, neem ze mee naar de wc en leg er een goede drol in, alstublieft! Een hartstikke aardige man hoor, maar zulke dingen vind ik echt misselijkmakend..

Er zijn meer dingen die mij blijven verbazen, dan loop ik vandaag terug van school.. Loop je langs een huis en klimt er gewoon een een jongetje van een jaar of 3 - 4 in een boom van 10 meter hoog om een stuk fruit te plukken.. Als of het niks is, schiet dat kindje als een soort van aap die boom in.. Echt prachtig om te zien!

Ik heb gelukkig ook weer wat te lezen, Lissa en Juul hadden ook al een aantal boeken uit dus die hebben we eventjes omgewisseld.. Zo hebben we allemaal weer wat te lezen!

Tom is trouwens nog steeds hier, Mr. Aluanga is net pas thuis gekomen. De volgende markt is komende maandag in Butere. Ik denk dat we Tom dan gaan verkopen! Word vervolgt!

Nog even iets over de televisie, de soaps en films zijn nog steeds niet beter geworden. Maar ik moet zeggen dat het niveau acteerwerk ook wel op je lachspieren werkt. Nou wilde Onninde graag een foto van mijn moeder zien, nou hebben papa, mama, Jelle en Anoek een leuke foto collage gemaakt met allemaal lieve teksten erbij. Die heb ik dus aan Onnin laten zien, sindsdien lijkt iedere blanke vrouw op televisie op mijn moeder, lijk ik op een of andere zonnebank gebruinde nep rambo en wordt Anoek vergeleken met een of andere Oostblok hoer met cup G! Is lief bedoeld maar niet nodigg.. Collins en Onninde zijn er trouwens over eens dat Nederlands maar een soort van zingen is. Ze hebben afgelopen weekend ons natuurlijk veel Nederlands horen praten en de conclusie was dat het een soort van liedje is.

Ik heb tijdens de Rally en in Kisumu ook een aantal leuke foto's gemaakt. Die zal ik morgen als ik thuis ben van school even proberen te uploaden.

Tom

  • 08 Mei 2012 - 19:14

    Barbara Jouvenaar:

    Echt super om je verhaaltje te lezen tommie! Moest vooral lachen omdat ze jou aanzien voor ''een zonnebank gebruinde nep rambo'' haha geweldig! Heel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar je foto's! Kus

  • 09 Mei 2012 - 12:26

    Tom Van Den Biggelaar:

    Ik probeerde net foto's te uploaden maar de verbinding is echt te bagger! Ik zal het straks nog een keer proberen en anders morgen..
    Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Butere

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Laatste dagen Kenia

06 Juni 2012

Een wereld van verschil

04 Juni 2012

Nairobi

01 Juni 2012

Rongo

26 Mei 2012

Laatste dagen Butere
Tom

Actief sinds 22 Jan. 2012
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 29961

Voorgaande reizen:

11 Maart 2012 - 10 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: